g “b}’\\\,
?,';\' A ;

HONG KONG

WATCH




PAGE 02

ABOUT THE AUTHOR

BENEDICT ROGERS

Benedict Rogers is the co-founder and Chief Executive of Hong Kong Watch, and a human
rights activist and writer specialising in Asia. He lived and worked as a journalist in Hong Kong
from 1997-2002, working first for Asia Law and Practice Publishing, a subsidiary of Euromoney
Institutional Investor PLC, and then as the editorial writer at the Hong Kong iMail, and
previously lived and worked in China. He contributes regularly to international media,
especially on issues relating to China, Hong Kong, Myanmar, North Korea and Indonesia, has
appeared on BBC, CNN, CNBC, Sky News, Al Jazeera and many other broadcasters and is
published regularly in The Wall Street Journal, The Daily Telegraph, The Spectator, The Tablet
and other publications and from 2020-2021 wrote a weekly column for Hong Kong’s Apple
Daily. He has testified at hearings in the US Congress, European Parliament, UK Parliament
and the Japanese Parliament, and is the author of six books. He is now working on a new book
on the human rights situation across China, The China Nexus: Thirty Years In and Around the
Chinese Communist Party’s Tyranny, which will be published later this year. He serves on the
advisory boards of the Inter-Parliamentary Alliance on China (IPAC), the Stop Uyghur
Genocide Campaign, Burst the Bubble and the China Democracy Foundation. In 2021 he was
awarded the International Religious Freedom Champion Award by the International Religious

Freedom Summit in Washington, DC.




PAGE o3

CONTENTS

Foreword by Stephen Vines
Executive Summary
Recommendations

Introduction

Chapter 1: The anti-extradition protests and the crackdown on press freedom before the
National Security Law

1.Intimidation and threats to journalists and media workers since 2019

2.Case-Study: RTHK

3.Case-Study: A Testimony from TVB

Chapter 2: The impact of the National Security Law on media freedom
1. Analysis of the impact of the National Security Law on media freedom
2.Case Study: Apple Daily
3.Case Study: Stand News

Chapter 3: Additional Restrictions to Press Freedom in the National Security Law era
1.New restrictions on access to public records
2.The dangers of a “fake news” law

3.Pressure on foreign correspondents

Conclusions

References



PAGE o4

FOREWORD

In order to impose their rule, every known system of authoritarian government has moved
decisively to suppress freedom of expression in general and media freedom in particular. In
Hong Kong this has meant a breathtakingly rapid destruction of freedoms that made the
former British colony a beacon of press freedom in Asia and created a flourishing

international media centre.

In Mainland China freedom of expression has never been tolerated; yet the government in
Beijing had explicitly promised that Hong Kong could retain an unshackled media and that it
would be spared the controls applied elsewhere in the country. Like many other promises
made by the ruling Communist Party, this one has now been ditched and in its place has come
a clampdown that has all but extinguished a free media.

Beijing, aided and abetted by its handpicked local allies, is not even slightly concerned by the
fact that destroying media freedom in Hong Kong also slashes away vital underpinnings of
what had been a thriving centre for international business. It is equally important to note that
while undermining the strategic commercial advantages that created economic prosperity,
the authorities have taken a conscious decision to also undermine the spirit of Hong Kong,

underpinned by liberty of a kind never seen elsewhere in China.

This report meticulously documents the way in which media freedom has been destroyed,
chronicling the events that have led to this state of affairs and providing individual witness

testimony which brings these events into sharp focus.
Exposing the way in which the Chinese dictatorship behaves when it has the opportunity to
destroy freedom serves as a vital reminder to the rest of the world of the dangers posed by

the Communist regime as it spreads its influence in the international community.

Stephen Vines



PAGE o5

EXECUTIVE SUMMARY

Media freedom in Hong Kong has been almost completely dismantled. This report draws on
interviews with over 10 journalists in exile, alongside reports by all the leading press
associations in Hong Kong, to detail the variety of ways the crackdown on the press has
developed since 2019, including the following:

« Since the imposition of the National Security Law on 1 July 2020, almost all independent
and pro-democracy media outlets have been forced to close, 18 journalists have been
arrested and at least 12 journalists and media executives are currently in jail awaiting trial.

 The Hong Kong Government is using a combination of the National Security Law and
antiquated common law charges like ‘sedition’ under the Crimes Ordinance to wage
lawfare against journalists.

» The Hong Kong Police Force, under the pre-text of the National Security Law, raided the
newsrooms of pro-democracy publications Apple Daily and Stand News and the two
publications were forced to close in 2021.

» The public broadcaster Radio Television Hong Kong (RTHK) has lost all editorial
independence and objectivity, axed at least 12 programmes, deleted most of its archive
from more than a year ago, deleted its Twitter history and banned the audience from
commenting on its Twitter page.

» Media groups are exercising extensive self-censorship.

» New restrictions on access to public records have been introduced.

« The Hong Kong Police Force has introduced a new definition of “journalist”, effectively
imposing restrictions on freelance reporters, online journalists, student journalists and
citizen journalists.

» The government proposes to introduce a “fake news” law which will further restrict media
freedom. This may be a part of Article 23 domestic national security legislation.

» Foreign correspondents face increasing challenges securing or renewing visas.

« Pro-Beijing media continues to attack and harass critics.

» Police violence in 2019 resulted in shocking violations of human rights against journalists
and media workers. Journalists who previously covered police brutality during these

protests have found themselves targeted in the current crackdown.

The situation for media freedom in Hong Kong is dire. The international community must
speak out, especially to protect those journalists in Hong Kong who continue to try,
courageously, to carve out some space, however limited, and to seek the release of those in

prison or facing prosecution.



PAGE 06

RECOMMENDATIONS

To the International Community
Hong Kong Watch urges the international community to act in response to the dismantling of
media freedom in Hong Kong. In particular, we call on the international community to
undertake the following steps:
1.Increase monitoring of the situation and continue to speak out against violations of Article
19 of the International Covenant on Civil and Political Rights and Article 27 of Hong Kong’s
Basic Law.
2.Regularly raise the cases of journalists and media executives currently in prison in Hong
Kong, and demand their release.
3.Engage international mechanisms to monitor the situation, particularly through the United
Nations Special Rapporteur on freedom of expression and opinion and other relevant UN
Special Procedures.
4.1ssue emergency travel documents and visas for journalists at risk of arrest as part of the
ongoing crackdown.
5.Consider punitive measures to pressure the Hong Kong Government to recommit to
upholding the Basic Law which guarantees a free press, including targeted Magnitsky

sanctions.

To the UK Government
1.Consider what material support it can offer to Hong Kong journalists who have fled the
city and are now resident in the UK and are keen to continue to work and support

Cantonese speaking media.

To the United States Congress
1.Pass the Hong Kong Safe Harbor Act to provide direct support to journalists and a lifeboat

out of the city.

To the Australian Government
1.Consider introducing a bespoke visa route for Hong Kong journalists or freelance

reporters at risk of arrest.

To the Canadian Government
1.Consider introducing a bespoke visa route for Hong Kong journalists or freelance

reporters at risk of arrest.

To the EU Commission and EU Member States
1.Implement the European Parliament joint-resolution on Hong Kong and introduce
emergency visas for Hong Kong journalists and freelance reporters at risk of arrest.
2.Consider what material support it can offer to develop Cantonese language media outside
of Hong Kong.



PAGE o7

INTRODUCTION

On 7 February 2022, a coalition of 22 governments from around the world issued a statement
expressing their “deep concern at the Hong Kong and mainland authorities’ attacks on
freedom of the press and their suppression of independent local media in Hong Kong.” The
Media Freedom Coalition, which includes the United Kingdom, the United States, Australia,
Canada, the Czech Republic, Germany, Ireland, Italy, Japan, Lithuania, New Zealand, the
Netherlands and ten other countries, said that “since the enactment of the National Security
Law in June 2020, authorities targeted and suppressed independent media in the Hong Kong
Special Administrative Region” and that this has “eroded the protected rights and freedoms
set out in the Basic Law and undermines China’s obligations under the Sino-British Joint
Declaration”. The result, they concluded, is “the near-complete disappearance of local
independent media outlets in Hong Kong.” (FCDO, 2022)

In its 2021 annual report, Freedom in Tatters, the Hong Kong Journalists Association (HKJA)
concludes that the media in Hong Kong “faces an unprecedented shock” and “the room for
press freedom is shrinking”. (HKJA, 2021, p.5) The International Federation of Journalists (IFJ)
comes to the same conclusion in a 2022 report titled Lights Out: Is this the end for Hong Kong’s
Media?, noting that (IFJ, 2022, p.3) “media freedom is clinging to life in Hong Kong, the victim
of political crackdowns, an erosion of the rule of law, and the intrusion of ideology into civil
and economic life.” Reporters Without Borders, in a report published in December 2021 titled
The Great Leap Backwards of Journalism in China, conclude that “the principle of press
freedom, although guaranteed until 2047 in the Basic Law that commands the territory, is
more threatened than ever” and is “in free fall”. (Reporters Without Borders, 2021e)

The Media Freedom Coalition, the HKJA, the IFJ and Reporters Without Borders are right.
Over the past three years pressure on Hong Kong’s media has intensified. Examples of this
process include:
1.Police aggression, intimidation and violence towards reporters during the protests in 2019;
2.The forced closure of Hong Kong’s last remaining pro-democracy Chinese language
publications Apple Daily and Stand News in 2021 and Citizen News in 2022;
3.The mass sacking by i-Cable of over 40 of their top journalists;
4.The dramatic overhaul at Hong Kong’s public broadcaster Radio Television Hong Kong
(RTHK);
5.The tightening of access to public records and the arrest and prosecution of freelance
RTHK journalist Bao Choy for searching car licence plate records while researching a
television documentary about the 2019 mob attacks in Yuen Long;
6.Financial coercion against leading pro-democracy media outlets;
7.The denial of visas for some foreign journalists;

8.The possible introduction of a “fake news” law.



PAGE 08

Media freedom in Hong Kong is being dismantled. This is having a chilling effect. In November
2021, the Foreign Correspondents’ Club (FCC) in Hong Kong published a survey of its
correspondent and journalist members. According to the FCC’s statement (FCC, 2021), “the
results revealed widespread uncertainty among members over what the media is and is not
allowed to report on since the imposition of the National Security Law in June 2020, and
concern over the further erosion of press freedom .. The vast majority of respondents
reported an overall deterioration in the working environment for journalists, noting in
particular the unwillingness of sources to be quoted and the need for reporters to self-censor

their writing or delete images.”

The survey revealed that 84% of respondents said that the situation had deteriorated since
the imposition of the National Security Law, 76% were “very concerned” about the potential
introduction of a “fake news” law, and 77% were concerned about digital or physical
surveillance. At least 46% - almost half of those surveyed - said they might leave Hong Kong.
Within that, 34% said they were considering leaving and 12% already had plans to do so. One
Hong Kong-born reporter who had previously worked for the South China Morning Post,
Yupina Ng, wrote in an article for Al Jazeera: “The law had a chilling effect on the most basic
civil liberties of Hong Kong residents and made it almost impossible for journalists like me to
do their jobs.” (Ng, 2021)

This report, In the Firing Line, intends to unpack these various developments, shed further
light on the deteriorating situation, and mobilise the international community to speak out for
media freedom in Hong Kong. The title was chosen deliberately to reflect both the physical
violence to which media workers - journalists, photographers and camera crews - have been
subjected, particularly during the protests in 2019, and the fact that so many in the media in
Hong Kong have lost their jobs. In researching this report, Hong Kong Watch has interviewed
several former journalists who lived and worked in Hong Kong, including the former RTHK
broadcaster Stephen Vines, the former editor of the South China Morning Post Mark Clifford,
former Ming Pao reporter Matthew Leung, former TVB news presenter Chris Wong as well as
several other former Hong Kong journalists in exile, including former Apple Daily reporters,
who wish to remain anonymous for security reasons. All paint a picture of rapid and dramatic
decline in media freedom in Hong Kong. At least 20 media workers, including reporters and
editors, have been arrested since the imposition of the National Security Law in 2020, and at
least a dozen have been charged or are awaiting trial, according to the IFJ. (IF], 2022) We owe

it to them to speak out.



PAGE o9

CHAPTER 1: THE ANTI-EXTRADITION PROTESTS AND THE
CRACKDOWN ON PRESS FREEDOM BEFORE THE
NATIONAL SECURITY LAW

From June 2019 until early 2020, Hong Kong
was rocked by mass protests, initially
sparked by a proposed law to allow
extradition of criminal suspects from the
city to mainland China. On 9 June 2019, it is
estimated that at least one million people
marched in the city, and a week later, on 16
June, it is believed that two million people
took to the streets.

The Hong Kong Police Force responded to
the protest movement with
disproportionate and indiscriminate
brutality, deploying tear gas, pepper spray,
water cannon, rubber bullets, beating
people severely with batons and causing
many severe injuries. As the movement
progressed, reporters, photographers and
camera crews became targets for the
police. This chapter documents the rising
intimidation of journalists, alongside the
ways that the Hong Kong government
began to curtail free expression and
accurate reporting in key media outlets

including RTHK and TVB.

Of the 222 journalists who responded to a

HKJA survey on ‘“violence against
journalists when covering public order
events”, only 28 said they had not been
treated violently. Another 141 reported
experiencing  police  violence  while
reporting, including physical and verbal
abuse and deliberate obstruction. (HKJA,
2020) Amnesty International documented
some of the police brutality in a report
titled How Not To Police A Protest: Unlawful
Use of Force by Hong Kong Police, in which it
noted that “footage from Commercial Radio

News and RTHK Video News show police

officers using batons to disperse journalists
on the night of 12 June at Justice Drive.”
Amnesty International reported that “police
officers used aggressive tactics to obstruct
journalists on site, even after the journalists
had made their identities clear to police.”
(Amnesty International, 2019)

One former South China Morning Post
photojournalist, a foreign national, told
Hong Kong Watch of several occasions
where he was teargassed at close range,
even being deliberately targeted as a

journalist.

"I was in Lockhart Road in Causeway Bay on
one occasion, with two other
photographers, and we saw the police
punching a guy and pushing him into a van. I
took pictures of the guy being punched, and
the riot police turned around and sprayed a
gel at me, which went over every part of my
body. My camera was dripping with this gel.
And then it started to burn. My whole body
was burning.”
On another occasion, the same
photojournalist was teargassed.

“I was in Happy Valley following the police
who were chasing a group of frontline
protesters. A few of us stopped by the side
of the road to take a break. We were sitting
on the ground, and we had taken off our
gear, our masks and helmets and other
protective gear. The police came and
sprayed teargas directly at us. The hatred
that the police showed against the media
was shocking.”



Matthew Leung, who was a reporter for
Ming Pao at the time, was on the frontlines
during the protests and was shot at least
four times with pepper balls:

“The first time was in Yuen Long about a
week after the 21 July mob attack. I was
going up an escalator trying to get a top
shot, heard a pop and found my safety
goggles were sprayed with powder. If I had
not been wearing goggles I would have
been shot in the eye,”

“Then after the first day of protests at
Polytechnic University, over 30 journalists
were held inside the cordon including ones
who I considered important. After most of
them were released around 5am, we were
starting to leave and two police officers
who appeared mentally out of control
yelled at us to leave. I yelled back “we are
leaving,” and got hit. The other times it was
just collateral damage, when the police
were firing at the crowd without proper
justification.”

“In September 2019, I was working outside
Mong Kong Police Station and had an
altercation with a masked police officer. I
was shoved to the ground on purpose and a
fellow photojournalist witnessed how it
happened. We were divided by at least 30
policemen. Media liaison officers escorted
that masked officer back to the station
while I demanded to know that officer’s
identity.”

Mr Leung was also arrested on one
occasion. He recalled:

“There were a few journalists arrested
during a protest in Mong Kok on 6
September 2020. I was among them with
another reporter of Truth Media Hong
Kong (TMHK), arrested for possession of
gas masks. They claimed those are

PAGE 10

'strategic commodities', which are illegal to
import and export but not illegal to possess.
It started with an altercation between me
and a sergeant, then he spotted my gas mask
and asked me to go inside the cordon. I was
arrested and mirandized, but it seemed the
arresting officer did not know what he was
arresting me for. After the cops talked to the
Police Public Relations Branch (PPRB), I was
released on scene unconditionally and they
handed me my gas mask back.

The other reporter from TMHK was taken to
Hung Hom Police Station as he was detained
as part of a mass arrest. He was also
released three hours later after a
superintendent talked to PPRB.

Those were plainly false arrests just to
obstruct us doing our job. They knew it was
within our rights to have those kind of
equipment, otherwise they should not have
released us. But there were citizen
journalists in the same situation who did get
charged.”

Stephen Vines, a distinguished British
journalist and broadcaster who presented
programmes on RTHK, wrote for the Hong
Kong Free Press, The Guardian, The Daily
Telegraph, The Independent, contributed to
the BBC, was previously editor of the now
defunct Eastern Express and first moved to
Hong Kong in 1987 as The Observer’s foreign
correspondent, told Hong Kong Watch that
in the 2019 protests, he had “never before
seen the Hong Kong police being quite so
rude to journalists”. There was, with some
exceptions, still a “distinction” between how
the police treated local Hong Kong
journalists and foreigners, he said, and he
did not directly experience any obstruction
when he showed his press accreditation, but
he experienced verbal abuse from the police:



“Local Hong Kong-born colleagues of mine
were treated far worse. They were required
to show their identity cards, intimidated,
banged in the ribs and the police
ostentatiously took down their details,” he
recalled.

On 7 September 2019, police fired pepper
spray at a group of retreating journalists,
including freelance reporter Holmes Chan
who worked for Hong Kong Free Press. Chan
said:

“At least one of those bursts hit me
squarely in the face, arms and chest. I wore
a reflective press vest, and did not have
protective gear on my face except for my

 r”

helmet, which also read ‘press’.

Despite being immediately treated by
volunteer medics, Chan said he had trouble
keeping his eyes open and struggled to stay
upright. He ended up in a hospital
emergency room with a “chemical eye
injury”. (Guardian, 2019a)

On 29 September 2019, an Indonesian
journalist, Veby Mega Indah, was on a
footbridge in Wan Chai district reporting
on the protests and the police brutality,
when she was hit in her right eye by a
projectile fired by the police. (Hong Kong
Free Press, 2019) Despite wearing a high -
visibility jacket labelled “PRESS”, and
protective goggles and helmet, she has
been left partially blinded. She recalled
seeing the police suddenly waving their
weapons towards the media, and heard
someone shout “kei che, kei che”
(“journalists, journalists”).

“l saw them taking aim and I heard
someone say, ‘Don’t aim at us!” and before I
could react I saw the projectile coming,”
she said.

PAGE 11

She collapsed and lay bleeding on the
ground, her eyeball ruptured. (Guardian,
2019b)

On 8 September 2019, the FCC issued a
strongly
increasing number of incidents involving

statement condemning  “the
police violence against journalists covering
protests in Hong Kong. Assaults of
journalists are becoming more serious,
undermining the media’s ability to do their
jobs and Hong Kong’s commitment to
freedom of the press.” The FCC expressed
“‘grave  concern” regarding  “multiple
eyewitness reports and widely circulating
video footage that appear to show police
officers spraying pepper spray at close
range at

numerous reporters and

photographers ... including spraying at least
two journalists directly in the eyes.
Accounts appear to show journalists with
press identification—clearly marked vests
and helmets—in an area with no protesters
directly present near the scene. They did
not appear to be interfering with police
operations.” Such actions by the Hong Kong
Police Force, the TFCC said, “are
unacceptable and constitute a violation of
the right under Hong Kong law for
journalists to cover protests free of
intimidation or violence by authorities.”
(FCC, 2019)

The FCC called for an independent,
thorough and transparent commission of
inquiry to investigate all violence and
intimidation against journalists in Hong
Kong, and urged the Commissioner of Police
to publicly address the concerns and
“clearly state that the HKPF respects
freedom of the press and the right of
journalists to cover events, including police
operations, unfettered and free of violence
and threats.” It noted that “the repeated and
consistent reports of police violence against
journalists covering the protests have
become too many for the Hong Kong



government  and the international
community to ignore and seem to be

increasing in frequency.”

In May 2020, the Committee to Protect
Journalists issued a statement, calling on
the Hong Kong Police Force to “stop
attacking and harassing journalists” and
“ensure their safety while covering protests
in the city”, following the arrest of student
reporters, both secondary school students,
from an online news outlet called Student
Depth Media and an incident in which an
Apple Daily reporter was pepper sprayed
and choked while being restrained by
police, despite having a press vest and her
press pass visible. (CPJ, 2020)

In June 2020, a year after the protests, both
the HKJA and the IFJ called on the Hong
Kong Police Force to discuss how police
violence against journalists could be
reduced, but with no success. (IFJ, 2020a)

PAGE 12



Case study: RTHK

Radio Television Hong Kong (RTHK), Hong
Kong’s public service broadcaster, was
previously widely respected for objective
and independent reporting, and quality
content. Although it is publicly-funded and
its staff are considered civil servants, it
operated from the late 1970s until recently
independently of government, in a similar
way to the British Broadcasting Corporation
(BBC). That started to change, however,
after the 2019 protests, and over the course
of the past two years it has been subjected
to severe censorship, major staff changes,
the cancellation of several of its major
programmes and its transformation from
objective and independent public service
broadcaster to  government-controlled
propaganda outfit.

Stephen Vines, who worked at RTHK for
many years and presented several RTHK
programmes, including Morning Brew and
The Pulse, told Hong Kong Watch that in
2019 the pro-Beijing camp became seriously
“exercised” about RTHK.

“They would not vote funding through, they
put a hold on plans for us to move into a
new premises, they periodically published
editorials accusing RTHK of being a ‘disloyal
organisation’ and the general undercurrent
became more hostile,” he said.

IF] confirms this, noting that “the pro-
Beijing and pro-police camps regularly
accused RTHK of being biased in favour of
the demonstrators against the police.” The
Authority
was reportedly “deluged with complaints

government’s Communications
against RTHK by pro-China activists, who
were particularly upset about an episode of
a satirical show called Headliner, which
poked fun at the Hong Kong police force.”
(IFJ, 2022)

PAGE 13

Yvonne Tong and the infamous WHO
interview

In March 2020, as the Covid-19 pandemic
was beginning to spread across the globe,
RTHK reporter Yvonne Tong interviewed a
World Health Organisation (WHO) advisor,
Dr Bruce Aylward for an episode of The
Pulse. When Ms Tong asked Dr Aylward a
question about Taiwan, and whether the
WHO would consider Taiwan’s membership,
astonishingly he pretended not to hear her
and suggested she move to the next
question. When she repeated her question
on Taiwan, he then hung up on her. RTHK
called him back and Ms Tong asked him how
Taiwan has done containing the virus. His
response, before ending the interview, was:
“Well, we've already talked about China, and
when you look across all the different areas
of China, they've actually all done quite a
good job. So with that, I'd like to thank you
very much for inviting us to participate.”
(HKFP, 2020a)

At least 210 complaints were made to the
Communications Authority, with pro-regime
voices accusing Ms Tong of advocating
Taiwan  independence. Secretary for
Commerce and Economic Development
Edward Yau claimed RTHK’s show had
violated the “One China” principle. In June
2021  the Authority
dismissed the complaints as
unsubstantiated, (The Standard, 2021)
although Ms award-winning

journalist, resigned from RTHK in April 2021

Communications

Tong, an

after enduring a sustained campaign of
criticism and online abuse from the pro-
Beijing camp. (HKFP, 2021e)



The case of Bao Choy

Choy Yuk-ling, known as “Bao Choy”, is an
award-winning journalist who first joined
RTHK in 2007 and worked on multiple
television programmes until 2016, when she
joined the investigative news agency Fact
Wire as a founding member. In 2018 she
rejoined RTHK as a freelance producer for
Hong Kong Connection.

In July 2020, Hong Kong Connection
broadcast a documentary she had made,
titled 7.21 Who Owns the Truth?, which was
an investigation into the attack in Yuen
Long by suspected gang members dressed
in white, on 21 July 2019. The attack, which
resulted in at least 45 injuries, was
suspicious because, despite numerous calls
to the emergency police number, no police
came to the scene for 39 minutes, and only
arrived after the mob had left. Using CCTV
footage to identify vehicles parked near the
suspected gang members, Bao Choy
requested and obtained publicly available
vehicle registration records to identify the
owners and therefore potential suspects.

In early November 2020, Bao Choy was
arrested and charged with making false
Traffic
Ordinance, and at the same time was
suspended from RTHK. In April 2021 she
HKS6,000
USS770), but avoided a prison sentence.
(The Guardian, 2021a)

statements under the Road

was fined (approximately

Reporters Without Borders condemned the
conviction. “Bao Choy was only doing her
job and collecting information in the
public’s interest and should never have
been prosecuted, let alone convicted and
fined”, said Cédric Alviani, RSF East Asia
bureau head. “The fact that a journalistic

PAGE 14

investigation could become a punishable
offence highlights the extent of the recent
decline in press freedom in Hong Kong.”
(Reporters without Borders, 2021a)

The sacking of Nabela Qoser

Nabela Qoser was Assistant Programme
Officer at RTHK and co-host of the
programme This Week. She was the most
prominent non-ethnic Chinese Cantonese-
speaking news reporter in Hong Kong, born
in Hong Kong to a family that originated
from Pakistan.

Ms Qoser’s public prominence grew during
the 2019 protests, due to her growing
reputation for tough questioning of
government officials, in particular following
the Yuen Long attack. At a press conference
with Hong Kong’s Chief Executive Carrie
Lam and government officials on 22 July,
more than ten hours after the Yuen Long
attack, Ms Qoser questioned Ms Lam and
Commissioner of Police Stephen Lo about
the government’s delayed response,
contrasting it with the 4 am government
press conference on the night of the
protesters’ storming of the Legislative
building.  She

government on whether the police and Triad

Council pressed the
gangs had cooperated at Yuen Long, and
when the Chief Executive refused to
respond, Ms Qoser urged her to “answer like
a human being”. She also asked government
officials whether they were able to sleep
well at night in light of the attack. In later
press conferences she asked the police why
they did not arrest the mob attackers at
Yuen Long. Her line of questioning of
government officials was praised in the
media and online forums, and she was
described as a “reporter with conscience.”
(EJI Insight, 2019)



In January 2020, Ms Qoser interviewed pro-
Beijing legislator Junius Ho on an episode of
This Week, and questioned him about the
Yuen Long attack. She was then subjected
to racial abuse from some of Mr Ho’s
supporters after the interview.

In September 2020, RTHK announced they
would “reopen” an investigation into
complaints about Ms Qoser, received
November 2020,
during

between July and
concerning her performance
government press conferences, and
decided to extend her probation for
another 120 days. Her previous probation
period was three years and was due to end
in October 2020. According to trade union
leader Gladys Chiu, Ms Qoser had already
completed six reviews within her probation

period.

On 21 January 2021, Ms Qoser’s civil service
contract was terminated, and replaced with
a temporary 120-day contract. A week later,
over 50 RTHK staff joined a silent protest in
support of Ms Qoser, but in April 2021
RTHK informed her that her contract would
not be renewed when it expired on 30 May,
effectively sacking her and ending her
career at RTHK. (RTHK, 2021c)

On 6 May 2021, her programme - This Week
- won the 25th Hong Kong Human Rights
Press Awards, presided over by a panel that
included Amnesty International Hong Kong,
the Hong Kong Journalists Association and
the Foreign Correspondents’ Club, while
Bao Choy’s team at Hong Kong Connection
also won an award for “7.21 Who Owns the
Truth?”. RTHK declined to accept the
awards.

PAGE 15

New Management

In February 2021, a government review
concluded that there were “deficiencies” in
RTHK’s management structure, and that it
must “make improvements in its system,
execution and monitoring”. (Government of
the Hong Kong SAR, 2021b) It announced
that the director of broadcasting, an
experienced journalist called Leung Ka-wing,
would step down before the end of his
contract. “There was a lot of pressure on
Leung Ka-wing,” recalls Stephen Vines. “But
he was not a pro-democracy ally, he was
simply a professional broadcaster. He was
largely hands-off in editorial matters, but
cautious.”

His successor would be Patrick Li, an
experienced civil servant who had previously
served in various government departments,
including the Home Affairs Department, the
Financial Services and Treasury Bureau and
the Chief Executive's Office, but had no
media experience whatsoever. (HKFP, 2021k)
At least three employees resigned following
his appointment. Stephen Vines said:

“The atmosphere changed overnight. Patrick
Li issued directives by messaging. We would
simply be told that ‘the Director has decided
this’, with no consultation. We were told
every proposal for a theme, a story, a
programme had to be approved by the
management. There were so many redlines,
but they were never spelled out.”

Standards for “balanced” reporting changed
significantly as well, according to Mr Vines.

“We were told we must maintain balance. In
practice, that meant that if you could find
any pro-democracy activist or politician who
was not in jail and was willing to be
interviewed, you had to find a pro-regime
person as well - but in reality, the pro-



Beijing people refused to appear alongside a
pro-democracy person. But if you had a
pro-government person, you did not need
to have someone from the other side, we

rm

were told. Not much ‘balance’.

Editorial changes started being made at the
last minute. Mr Vines added:

“A  programme would be made, and
finalised, and then cuts would be made at
the eleventh hour because senior

management insisted on changes.
Programmes were becoming CCTV-style
propaganda. A producer who was on the
HKJA Executive Committee was given an
ultimatum: leave the HKJA or do sub-

titling.”

Within three months of Mr Li taking over
RTHK, at least 12 new productions were
pulled at short notice, and over 200 past
episodes of Hong Kong Connection and The
Pulse were deleted from RTHK’s YouTube
channel. Programmes such as China on the
Dot, one of RTHK’s best-known radio shows
covering mainland China, Headliner, a
satirical current affairs show, Pentaprism, a
political opinion programme and Police
Report, a show co-produced with the Hong
Kong Police Force, were among those axed.

An episode of the political show LegCo
Review was removed from the archives,
because it contained footage of a
Tiananmen Square massacre vigil and had
been broadcast without Mr Li's “final
approval”. Mr Li also threatened to halve
the salaries of employees involved in the
production of content he disapproves of.
(Reporters without Borders, 2021b) On 29
June 2021, the veteran radio host Allan Au
Ka-lun, host of the current affairs radio

PAGE 16

programme Open Line Open View for 11
years, announced that it was his last
appearance as a host of the political
commentary show.

RTHK then announced it would delete its
archive of material more than a year old,
(HKFP, 2021f) and in August 2021 it deleted
prohibited
comments on its Twitter account. (HKFP,

all  tweets and audience
2021n) The government then announced that
RTHK would partner with the mainland’s
China Media Group, which controls China
Central Television (CCTV) and China
National Radio, to air mainland-produced
content to “nurture a stronger sense of
patriotism”. (IFJ, 2022)

The Chief Executive Carrie Lam was given a
daily talk show for a month. Commenting on
this, Stephen Vines said:

“Nobody from the editorial side knew it was
going to happen. They brought in people
from outside, former TVB employees, and
they made about 30 episodes of Carrie Lam
talking to an interviewee. She did not
‘interview’ them, she talked and they
nodded. It had the lowest production values
on the planet. But we were told that Carrie
Lam’s talk show was the most important
output from RTHK."
These  dramatic changes at RTHK
transformed the broadcaster completely.
“RTHK had been a very popular, much-loved,
much-respected broadcaster, interwoven
into the fabric of Hong Kong. It had
enormous resources. Alongside commercial
radio, RTHK was the place people went to
find out what was happening in 2019,” said
Mr Vines.

Now it is simply a government propaganda
outlet.



A testimony from TVB

Hong Kong Watch spoke to a former news
presenter at TVB, Chris Wong, whose
personal account of events at the television
broadcasting group illustrates some of the
most extreme forms of censorship. He

provided several examples.

In November 2019, pro-democracy district
councillor Andrew Chiu was attacked in Tai
Koo Shing, and his ear was bitten off. (HKFP,
2019b) Photographs and footage clearly
showed the incident. But when Chris Wong
came to present the report of the attack on
the news broadcast, he found he was being
asked to report a rather different - and very
strange — version.

“The script that the editor provided said
that Mr Chiu’s ear fell off naturally,
somehow. Nobody did anything, it was not a
bite, and the ear just fell to the floor. The
editors did not want to cover violence by
pro-Beijing ‘blue’ supporters,” he told Hong
Kong Watch.

More generally, in coverage of the protests
TVB focused extensively on violence by
some protesters.

“The police always complained about i-Cable
TV and Apple Daily, claiming they always
focused on the police. They asked media to
focus on the protesters, and TVB did,” said
the former news presenter. “For the news
anchors, our job is just to deliver the news,
but we were then criticised by protestors
for focusing so much on them. Even today, I
and my ex-colleagues still face criticism
because they believe TVB was a broadcaster
of crime. Unfortunately, TVB damaged the
reputation of its journalists, and because of
TVB’s reputation, all former employees are
living and working under a lot of public
criticism.”

PAGE 17

At the same time, TVB broadcast live all
police and government press conferences
in full and yet, according to the former
news anchor, “TVB never covered the
protesters’ press conferences.”

The editors would also control the wording
used in news reports very carefully.

“For example, protesters wearing black
shirts could only be identified as “black
shirts” people, not as protesters. We were
told ‘do not say protesters’,” he recalled.
“On 31 August 2019, I was in the studio
broadcasting live with the reports of the
Prince Edward MTR station incident. A
passenger yelled that ‘gangs’ were attacking
them, and I repeated their words on air. I
was then told by a colleague when I went
off air that my boss was concerned about
my repeating the passenger’s reference to
‘gangs’, because the passenger was
referring to the police. On another
occasion, in Shatin, our crew was attacked
by some protesters, and in the newsroom
the editors decided to report ‘TVB News
condemns protesters attacking crew
members’. My colleague, the anchor, did
not want to read this news, and so skipped
the word ‘condemn’ because they thought it
was not appropriate. The anchor was

reprimanded for this.”

In November 2019, Mr Wong wore a red
poppy pin for Remembrance Day, but was
told to take it off.

“They regarded wearing a poppy as
‘Western’,” he recalled. “We were also
instructed never to wear anything black or
yellow. And during the pandemic, we were
told that black or yellow face masks were

forbidden.”



PAGE 18

CHAPTER 2: THE IMPACT OF THE NATIONAL SECURITY
LAW ON MEDIA FREEDOM

On 30 June 2020, a new National Security
Law was passed by the Standing Committee
of the National People’s Congress and
imposed on Hong Kong with immediate
effect. The legislation was fast-tracked
through with alarming speed, little
transparency and no scrutiny by or
consultation with Hong Kong’s legislature,
civil society or any other actors in the city.
The impact of the draconian law, which
focuses particularly on criminalising
vaguely-defined offences of secession,
subversion, terrorism and collusion with
foreign  organisations, has been to
effectively dismantle freedom of expression
in Hong Kong. The result has been the
disbanding of over 50 civil society groups,
pro-democracy parties, trade unions and
independent media outlets, and the arrest
and imprisonment of former pro-
democracy legislators, activists, journalists

and media workers. (HKFP, 2021a)

The impact of the law on media freedom
has been significant. Articles 9 and 10 of the
National Security Law (2020) makes specific
reference to the media. Article 9 states:
“The Hong Kong Special Administrative
Region shall strengthen its work on
safeguarding  national security and
prevention of terrorist activities. The
Government of the Hong Kong Special
Administrative Region shall take necessary
measures to strengthen public
communication, guidance, supervision and
regulation over matters concerning
national security, including those relating
to schools, universities, social

organisations, the media, and the internet."

Article 10 says: “The Hong Kong Special

Administrative = Region  shall promote
national security education in schools and
universities and through social
organisations, the media, the internet and
other means to raise the awareness of Hong
Kong residents of national security and of

the obligation to abide by the law”.

As the HKJA puts it, under these two articles
of the National Security Law, “the media and
Internet look certain to undergo drastic
change towards the mainland model.” (HKJA,
2021: 9) This includes the introduction of an
official press card system, subject to annual
renewal, whereby press cards issued by
media outlets will not be recognised by the
government. It also involves heavy
censorship, especially as Article 43 gives the
police the power to demand the removal of
any content deemed in violation of the
National Security Law, online or offline, and
provides extensive powers for interception
of communications and search of premises.
Soon after the law was imposed on Hong
Kong, public libraries, for example,
withdrew copies of books written by
activists such as Joshua Wong, former
legislator Tanya Chan and commentator
Chin Wan-kan, and schools were ordered to

follow suit. (HKJA, 2021: 10)

In addition, Article 54 has implications for
foreign media, as it states: “The Office for
Safeguarding National Security of the
Central People’s Government in the Hong
Kong Special Administrative Region and the
Office of the Commissioner of the Ministry
of Foreign Affairs in the Hong Kong Special



Administrative Region shall, together with
the Government of the Hong Kong Special
Administrative Region, take necessary
measures to strengthen the management of
and services for organs of foreign countries
and international organisations in the
Region, as well as non-governmental
organisations and news agencies of foreign
countries and from outside the mainland,
Hong Kong, and Macao of the People’s
Republic of China in the Region.” The term
“strengthen the management” of foreign
news outlets is, as the IFJ’s report notes,
left vague. “The only template is the
situation on the mainland, where foreign
media outlets are subject to various
restrictions and visa renewals are used as a
tool of control,” the IFJ states. (IFJ, 2022)

On 21 November 2020, popular radio host
Wan Yiu-sing, known as “Giggs”, who
presented a radio show on D100 Radio, was
arrested under the National Security Law
along with his wife and assistant, and
funding

accused of “inciting and

secessionist  activities” and  “money
laundering” after he had set up a
crowdfunding page to help finance young
Hong Kongers to study in Taiwan. Wan had
launched a radio show titled “A thousand of
fathers and mothers: Taiwan education aid
programme” in February 2020, which
discussed topics in support of the 2019 pro-
movement.  (IFJ,  2020b)

Concerningly, he also has been charged for

democracy

‘seditious intent” wunder the Crimes
Ordinance, in a sign that Beijing is using the
National Security Law alongside other
antiquated common law charges to wage
lawfare against media figures. (HKFP,
2021b)

PAGE 19

In November 2021, the Commissioner’s
Office of China’s Ministry of Foreign Affairs
warned the Foreign Correspondents’ Club
that its press freedom survey could violate
the National Security Law. The club was
told to stop “meddling in Hong Kong’s
affairs”. (HKFP, 2021c)

The National Security Law has been used to
prosecute Jimmy Lai, prominent pro-
democracy activist and media
entrepreneur, and force the closure of the
newspaper he owned, Apple Daily, in July
2021. A detailed case study of the closure of

Apple Daily follows next in this report.



Case study: Apple Daily

In 1995, two years before the handover of
Hong Kong to China, entrepreneur Jimmy
Lai launched a new newspaper, Apple Daily,
which was positioned as staunchly pro-
democracy and critical of the Chinese
Communist Party regime in Beijing. It soon
became the largest circulation Chinese-
language pro-democracy daily newspaper,
and was strongly supportive of both the
Umbrella Movement in 2014 and the anti-
extradition law protests in 2019.

For these reasons, the authorities in Beijing
always hated the newspaper and its
proprietor, Jimmy Lai, but until 2020 the
authorities tried to suffocate it through less
direct forms of pressure. As Hong Kong
Watch’s report Red Capital in Hong Kong:
The invisible hand transforming the city’s
politics noted, Beijing’s strategy “involved a
combination of  litigation, physical
intimidation and advertising boycotts”.
(Hong Kong Watch, 2021)

Financial pressure through advertising
boycotts began in 2003, after the
demonstrations against the introduction of
an anti-subversion law under Article 23 of
Hong Kong’s Basic Law. Mark Simon, who
worked as a senior aide to Jimmy Lai at the
newspaper’s parent company Next Digital,
the largest listed media company in Hong
Kong, told Hong Kong Watch:

“2003 changed everything. In 2003, I sat
with the General Manager of all the major
newspapers except Oriental Daily News and
the Communist Party papers... we all got
money from major tycoons to take out anti-
Article 23 ads. After the July 1 march of
2003, in the fall, that was when things
changed. The messages came out, and the
message was that in the fall of 2003, no
more State-Owned Enterprises or property
developers were allowed to take ads with us.

PAGE 20

The Bank of China read it, and saw that in
four months you won't be allowed to take
any more ads out. They quickly took out
four months’ worth of adverts. They were
all Hong Kong people at this point, all the
guys working at these banks were Hong
Kong people. The Bank of China, ICBC etc.
all took out ads for four months.” (Hong
Kong Watch, 2021)

In 2011-12 the situation deteriorated, under
the leadership of CY Leung as Chief
Executive of Hong Kong and Xi Jinping as
General Secretary of the Chinese
Communist Party. The pressure on Apple
Daily, and other pro-democracy or
independent media, intensified, and
businesses, especially local Hong Kong
companies or international firms with
significant interests in China, joined the
advertising boycott. Cathay Pacific stopped
advertising in 2012, and major banks such
as HSBC, Standard Chartered and the Bank
of East Asia withdrew their advertising
ahead of the Umbrella Movement in 2014.

(Hong Kong Watch, 2021)
According to Mr Simon:

“The line had been firmly drawn, if you do
something wrong, youTre going to be
punished. That was when TVB, and more
importantly ATV, became very pro-
government. That was all financial pressure
which was shaping this. They would never
write anti-China stories.” (Hong Kong
Watch, 2021)

Apple Daily courageously continued to
report and publish stories and opinions that
other newspapers would not touch and
survived financially due to Jimmy Lai’s
personal investment in the newspaper and
the support of subscribers and readers, but
the pressure continued to intensify.



Pro-Beijing newspaper Oriental Daily
assigned an entire team of reporters to
harass Jimmy Lai, and other Next Media
executives and journalists faced threats and
intimidation. According to one former Apple
Daily reporter who spoke to Hong Kong
Watch, Apple Daily’s finance reporters were
usually excluded from corporate press
conferences, especially after the 2019
protests and particularly by China-listed

companies.

“Some companies with big interests in China
were much more cautious, even though
Apple Daily was the largest pro-democracy
newspaper,” she said. “Those companies that
still engaged with us usually took almost a
day to respond to media enquiries.”

The major turning point, however, was the
imposition of the National Security Law at
the end of June 2020, according to another
former Apple Daily reporter.

“Before the National Security Law, we did
not have many fears, and there were not
much constraints on what we could write,”
she said. “Even in the early period after the
National Security Law was introduced, there
was some space. We were not very worried.
But when Jimmy Lai was arrested for the
first time [on National Security Law
charges], that was a big moment, although
we still thought we could produce news as
usual and report what we thought was
important. We tried to continue as normal.
But then in June 2021, everything changed.”

On 10 August 2020, over 100 officers from
the Hong Kong Police Force raided the Apple
Daily newsroom and, separately, arrested
Jimmy Lai and one of his sons at his home. At
least five other senior executives were also

PAGE 21

arrested. (The Guardian, 2020a) Jimmy Lai,
accused of violating the National Security
Law for “colluding with foreign forces”, was
through the
handcuffs, detained in custody and then

paraded newsroom in
released on bail within less than 48 hours.
The public response to the arrests and
police raid was extraordinary: The share
price of Apple Daily’s parent company, Next
Digital, soared by over 1000%, and Hong
Kongers queued from the early hours of the
morning to buy copies of the newspaper.
However, this led to the arrest on 10
September, a month after the police raid, of
15 Next Digital executives on allegations of
“fraud” and of manipulating the share price.
(The Guardian, 2020b)

The next phase of the campaign against
Apple Daily came on 3 December 2020,
when Jimmy Lai was again arrested,
charged with fraud, denied bail and
remanded in police custody until his trial in
April 2021. (BBC, 2020) Two other Next
Digital executives, Royston Chow, the
company’s chief operating officer and chief
financial officer, and the chief
administrative officer Wong Wai-keung
were also arrested and charged with fraud,
although they were released on bail. All
three were accused of breaching land-lease
terms by improperly using Next Digital’s
office space in Tseung Kwan O for purposes
not permitted by the lease.

Jimmy Lai was later released on bail under
strict terms of house arrest, and was able
to spend Christmas 2020 at home with his
family, but prosecutors succeeded in over-
turning the bail approval on 31 December
2020 and he returned to prison.

On 29 December 2020, Jimmy Lai resigned
as chair of the board of Next Digital, and on



17 May 2021 his shares in the company,
which amounted to 71% worth HKS350
million (USS45 million), were frozen.
(Reuters, 2021)

On 17 June 2021, the Hong Kong Police Force
launched another raid of Apple Daily’s
offices, sending in 550 armed police officers
at 6 am. (Al Jazeera, 2021) Five senior
employees were arrested during the raid,
including the Next Digital Chief Executive
Cheung Kim-hung, the Chief Operating
Officer Royston Chow, Apple Daily’s editor-
in-chief Ryan Law, Associate Publisher Chan
Pui-man and the manager of the online news
platform, Cheung Chi-wai, and others were
arrested subsequently. The authorities also
froze HKS$18 million worth of assets. Two
days later, two of the five who had been
arrested were charged under the National
Security Law for “colluding with foreign
forces”, and the other three were released
on bail. On 23 June 2021, an Apple Daily
columnist was arrested under the National
Security Law, and four days later, on 27
June, Fung Wai-kong, a senior editorial
writer, was arrested at the airport at 10pm
as he was about to board a flight to the
United Kingdom. (The Guardian, 2021a) He
was also charged wunder the National
Security Law with “collusion with foreign
forces,” becoming the seventh media worker
to be arrested under the draconian law
within a week. At the time of writing, all
seven former Apple Daily employees are in

prison awaiting trial.

On 23 June 2021, Apple Daily announced that
it would close. (BBC, 2021a) Despite showing
extraordinary courage and determination to
continue, and despite having HKS400 million
in the bank and 600,000 paid subscribers,
which would have enabled it to continue to
print for at least another 18 months, the
freezing of its three bank accounts meant

PAGE 22

that it was unable to pay salaries, rent and
other bills. According to Mark Clifford,
former editor of the South China Morning
Post and a director of Next Digital, the
company was prohibited from using any of
its other bank accounts to pay salaries and
bills. “We were frozen out of business,” he
told Hong Kong Watch. Ironically, the
company was also taken to a labour tribunal
for failure to pay salaries. The following
day, 24 June, it published its final edition.
Thousands of Hong Kongers queued for
hours to buy copies, and the previous
evening crowds gathered in front of the
newspaper’s offices in support. Staff and
supporters shone mobile phone lights at

each other in solidarity.

Mark Clifford, now based in New York, said
that “all of the Hong Kong-based directors
of the company are now incarcerated”. The
police, he added, began investigating at
least 100 articles published by the
newspaper which may violate the National

Security Law.

On 13 December 2021 Jimmy Lai was
sentenced to a 13-month prison term on
charges of inciting others to participate in
an unlawful assembly, for his participation
in a vigil to mark the anniversary of the
1989 Tiananmen Square massacre.
However, this is the first of several
sentences he will serve, as he faces multiple
further charges under the National Security
Law and under other laws, and is awaiting
trial for several of these charges. He is

likely to spend many years in prison.



For the more than 600 former journalists
from Apple Daily, finding a new job has been
challenging. Some joined Stand News, the
only remaining significant independent
media outlet, but then lost their jobs again
when that publication was shut down in
December 2021. (BBC, 2021b) Many had to
leave journalism because no other media
organisation in Hong Kong would employ
former Apple Daily staff. Some moved into
public relations work, but others - as an
article in Vice describes - ended up as taxi
drivers, setting up small restaurants or
working in small “diners” selling fried
chicken. (Vice, 2022) Others have left Hong
Kong and started new lives in the United
Kingdom, Canada, the United States and
elsewhere. According to Bloomberg, at least
1,115 jobs have been lost in the media sector,
which
percent of media workers in Chinese-
language media outlets. (Bloomberg, 2022)

accounts for approximately 20

One former reporter now based in the
United Kingdom has continued to work as a
freelance journalist but has concerns about
using his real name in his by-line, in fear of
the implications if he returns to Hong Kong.

“I have to think much more about personal
safety. I wanted to continue as a journalist,
and there are a lot of stories to report on
from the Hong Kong community, but I have
to ask myself: are certain stories dangerous
to write with my real name even from
London, is it dangerous to interview certain

exiled activists, where are the red lines?”.

PAGE 23

That is the most significant question,
because the red lines keep moving and acts
that a year ago were still normal and legal
could today be a crime under the National
Security Law.

On 28 December 2021, Jimmy Lai and six
former Apple Daily journalists were charged
with “conspiracy to “print, publish, sell,
offer for sale, distribute, display and/or
reproduce seditious publications.” (Reuters,
2021b) The forced closure of Apple Daily
marked a death knell for media freedom in
Hong Kong.



Case study: Stand News

On 29 December 2021, in the early hours of
the morning, approximately 200 Hong Kong
police officers raided the offices of Stand
News, one of the last remaining significant
independent media outlet in the city.
(HKFP, 2021m)

In scenes reminiscent of the raids on Apple
Daily, police seized boxes of documents,
computers, telephones and other materials.
At the same time, the publication’s assets
were frozen and seven individuals were
arrested on suspicion of “conspiracy to
publish  seditious publications.” They
included acting Chief Editor Patrick Lam.
The home of Deputy Assignment Editor
Ronson Chan, who also led the Hong Kong
Journalist’s Association, was also searched.
The popular singer Denise Ho, who has
Canadian citizenship and prominent lawyer
Margaret Ng, who has British citizenship,
who had both previously served on the
media outlet’s board, were also arrested.

The raid and arrests were followed the
same day by an announcement by Stand
News that it would close immediately.
Although the attack on Stand News was not
unexpected, it was still a shock to many. In
June 2021, following the closure of Apple
Daily, Stand News announced that it would
be removing its opinion articles and halting
its donations scheme. Six of the company’s
directors, including Margaret Ng and
Denise Ho, resigned from their posts.
(HKFP, 2021d) These actions were not
enough to protect them.

On 3 December 2021, Hong Kong’s Security
Minister Chris Tang criticised Stand News’
reporting about the  Castle Peak
Immigration Centre and the conduct of the
Hong Kong Police Force, describing it as

“biased, smearing and demonising” and

PAGE 24

promised to pursue evidence against those
who threaten national security “in disguise
of the media”. (RTHK, 2021a) These threats
appear with hindsight to have been an omen
of what then hit Stand News just over three
weeks later.

Defending the police raid and the arrests,
Hong Kong Chief Executive Carrie Lam
dismissed claims of violating press freedom.
“These actions are law enforcement
actions,” she told a press conference. “These
actions have nothing to do with the so-
called suppression of press freedom or
suppression of democracy ... Journalism is
not sedition. But seditious acts and activities
and inciting other people through public
acts and activities could not be condoned
under the guise of news reporting. It should
be very clear what is reporting of news, and
what is seditious acts or activities to
undermine national security.” (Government
of the Hong Kong SAR, 2021a)

The Foreign Correspondents’ Club of Hong
Kong described the arrests as “a further
blow to press freedom in Hong Kong” which
will  “continue to chill the media
environment in the city following a difficult
year for the city’s news outlets.” (FCC,
2021d) Steven Butler, Asia director at the
Committee to Protect Journalists, said it was
“an open assault on Hong Kong's already
tattered press freedom as China steps up
direct control over the former colony.” (CPJ,
2021)

The Office of the United Nations High
Commissioner for Human Rights said it was
“alarmed” by the continuing “crackdown on
civic space,” including the assault on Stand
News, and politicians around the world,
including the United Kingdom, Canada,
Germany and Taiwan, condemned the
arrests. (Reuters, 2021c)



One difference between the case of Stand
News and Apple Daily is that the authorities
chose to use the Crimes Ordinance, an old
colonial law, to charge Stand News
personnel, instead of the National Security
Law. The charge is “conspiracy to produce
seditious publications”.

On 3 January 2022, Citizen News, an online
independent news outlet, announced its
decision to close, citing concerns for staff
safety. “At the centre of a brewing storm,
we found ourselves in a critical situation,”
the outlet announced. “In the face of a
crisis, we must ensure the safety and well-
being of everyone who are on board.” (The
Guardian, 2022)

PAGE 25



PAGE 26

CHAPTER 3: ADDITIONAL RESTRICTIONS TO PRESS
FREEDOM IN THE NATIONAL SECURITY LAW ERA

New restrictions on access to public
records

Hong Kong does not have a freedom of
information act, and there is no legislation
requiring preservation of government
records, but until 2019 journalists had
extensive access to publicly available
records. These included birth and marriage
records, vehicle ownership records, the
addresses of company directors, identity
card details and other information useful
for verifying identity. However, a stream of
new restrictions introduced in 2019, and
especially alongside the National Security
Law in 2020, severely limit journalists’
access, hindering legitimate investigative
reporting and putting reporters at
increased legal risk. The case of Bao Choy
detailed earlier in this report is illustrative

of this.

In October 2019, the
Department changed the rules for access to

Immigration

birth and marriage records, permitting such
access only with the agreement of the
person whose records are being searched.
Earlier that year, the Transport Department
changed the form for searching vehicle
ownership records, removing the box
marked “Other” as a reason for the search.
Journalists are now required to declare
their reason for the search, making their
ability to search the records more difficult.

In March 2021, the Companies Registry
announced it would no longer make
available the residential addresses and full
identity card numbers of company
directors. Previously, financial journalists
could search the registry to be able to

identify the representatives and owners of

publicly-listed companies in Hong Kong. In
October 2021, the Companies Registry and
the Land Registry introduced further
requirements for searches, requiring those
carrying out a search to provide their name
and identification documents.

Matthew Leung, a former Ming Pao reporter,
believes these restrictions significantly
affect how journalists work.

“We used vehicle registration records a lot,
for example to track down a victim or
accused offender of a traffic accident, which
was not something politically sensitive. Now
the risk is so high that some media
companies require reporters to get
management’'s approval before considering
doing registration checks, and it has to be
done wusing chief editors or consulting
editors’ credit cards to check the registry as
the company does not want to put their
reporters’ necks on the line. Registration
checks used to be the most common tool for
reporters to find leads for their work, but
now the threat has become so imminent that
media personnel have to evaluate the risk
and public interest before wusing this

formerly common tool.”

The HKJA argues these measures have
“created obstacles by reducing information
accessible to reporters and the public, thus
making it more difficult for reporters to
carry out investigative reporting”. (HKIJA,
2021) It will make it increasingly more
difficult to expose corruption or wrong-
doing by government officials or company
directors, and to hold public figures
accountable.



The dangers of a “fake news” law

To mark Hong Kong’s first “National
Security Education Day” on 15 April 2021,
the then Commissioner of Police Chris
Tang, who is now Secretary for Security,
warned that media outlets that publish
what he called “fake news” may be violating
national security  and would  be
investigated. “Agents of foreign forces
disseminate fake news and disinformation
to drive a wedge in the community, cause
division in society and to incite violence,”
he said. ““For those endangering Hong
Kong’s security using fake news, we will
launch an investigation right away, and
when there is evidence, we will pursue a
prosecution,” he said. (HKFP, 2021g)

A few days later, on 20 April 2021, in an
interview on TVB’s Straight Talk, Mr Tang
called for a law to criminalise ‘fake news’.
(SCMP, 2021) “I think it is good to have such
a law,” he said, “for every law that can
assist the national security and assist us to
make Hong Kong safer.”

The  Foreign  Correspondents’  Club
responded with an open letter to the Police
Commissioner on 22 April, seeking
clarification on how “fake news” would be
defined, what forms of reporting could be
affected, and how such a law could be
consistent with press freedom. “The term
‘fake news’ is vague, subjective and has
been used by public figures around the
world to attack coverage they view as
unfavourable - and the journalists
responsible for it - even when it is factually
correct,” the FCC said. “In addition, ‘fake
news’ legislation has been used to suppress
press freedom and freedom of speech in
numerous countries ... Many media experts
have stopped using the term ‘fake news’
because it is so ill-defined.” (FCC, 2021b)

PAGE 27

Despite the outcry, Mr Tang continued to
highlight the issue, warning on 11 May 2021
that journalists publishing “fake news” could
be in breach of the National Security Law,
saying that the Hong Kong Police Force
would respond if reports “incite hatred and
divide society”. (RTHK, 2021b)

In February 2022, Radio Free Asia reported
that the government aims to complete a
study on combating “fake news” within the
first six months of 2022. At the time of
writing this report, legislation has not been
tabled in the Legislative Council, but
journalists fear it could be wide-ranging and
might target not only mainstream media, but
social media and channels such as Telegram,
which were widely used in the 2019 protests.
(RFA, 2022) Former Ming Pao reporter
Matthew Leung believes this legislation “is
going to be reality very soon” because the
government controls the Legislative Council.

“I do not know the details or how tight the
knots tying our hands will be, but I think it
will be extreme. And they will probably shut
down any remaining voices that might be in
a position to oppose it before they table it.”

Pressure on foreign correspondents

In November 2018, Victor Mallet, the
Financial Times’ Asia News Editor based in
Hong Kong, was expelled from the city, his
work visa renewal denied. His crime? To
have chaired an event at the Foreign
Correspondents’ Club (FCC), of which he was
vice-president, at which a pro-
independence activist, Andy Chan, convenor
of the Hong Kong National Party, spoke. Mr
Mallet had not endorsed Mr Chan’s advocacy
of Hong Kong independence, nor had he
personally invited Mr Chan to the club - he
merely chaired the event. His expulsion
from Hong Kong was an early warning sign
of further threats to come for foreign
correspondents in Hong Kong.



Several foreign journalists have
experienced similar treatment since 2019.
In July 2019, Hong Kong authorities
rejected a visa application for Chris
Buckley, an Australian journalist working
for The New York Times and previously
based in mainland China. In August 2020,
Irish journalist Aaron McNicholas was
denied a visa to work for Hong Kong Free
Press. In November 2021, Australian
journalist Sue-Lin Wong, The Economist’s
correspondent in Hong Kong, was denied a

visa. (HKFP, 2021l)

In August 2020, it was reported that visa
applications for journalists are being
scrutinised by a new national security unit
within the Immigration Department. (HKFP,
2020c) The Foreign Correspondents’ Club
has made several statements on this issue,

[

expressing in September “its strong
opposition to undermining press freedom
by delaying or denying visas to journalists
working in the city, using journalists’ visas
as a weapon in international disputes or
taking action against journalists for
decisions made by their home countries.”

(FCC, 2020)

In December 2021, the Hong Kong
government wrote to both The Wall Street
Journal in New York and The Sunday Times
in London, complaining about editorials
these two newspapers had published about
the election and the possibility of voter
turnout being low or voters spoiling their
ballot papers. Hong Kong officials warned
that “inciting another person not to vote, or
to cast an invalid vote ... is an offence under
section 27A of the Elections (Corrupt and
Illegal Conduct) Ordinance, irrespective of
whether the incitement is made in Hong
Kong or abroad.”

PAGE 28

In addition to these growing threats to

foreign journalists, several major
international media outlets have withdrawn
from Hong Kong since the imposition of the
National Security Law. The New York Times
relocated much of its staff to Seoul, saying
that the National Security Law “unsettled
news organisations and created uncertainty
about the city’s prospects as a hub for

journalism”. (New York Times, 2020)

The security of local Hong Kong journalists
working for international media is another
concern. In August 2020 Wilson Li, a
freelance reporter in Hong Kong for the
United Kingdom-based broadcaster ITV
News, was arrested under the National
Security Law. His arrest was not directly due
to his reporting work, but in relation to his
involvement with activist groups, but it was
nevertheless concerning. (HKFP, 2020b)

Hong Kongers who talk to foreign journalists
are also now in significant danger, which has
made it extremely difficult for foreign
correspondents to find sources and

interviewees. Former pro-democracy
legislator Claudia Mo, who was arrested and
is detained under the National Security Law
for her participation in the pro-democracy
camp’s primary elections in 2020, was
denied bail on 28 May 2021 partially on the
grounds of WhatsApp conversations she had
with journalists from the Wall Street Journal

and BBC World. (Bloomberg, 2021)

While not as restrictive or dangerous as
mainland China, many journalists fear the
situation for foreign correspondents in
Hong Kong is moving in that direction. The
Beijing-based Foreign Correspondents’ Club
of China published a report on media
freedom in China in 2021, titled Locked Down
or Kicked Out: Covering China, which found
that 99 percent of foreign journalists



responding to its annual survey said
reporting conditions did not meet
international standards, with foreign
journalists and their families facing
increasing surveillance and harassment.
(FCCC, 2021) This may develop in Hong
Kong as the overall crackdown on media

freedom continues.

PAGE 29



PAGE 30

CONCLUSIONS

From financial coercion to outright censorship, from police violence against reporters to
police raids of newsrooms, from draconian legislation leading to the prosecution and
imprisonment of journalists and the closure of publications to the weaponisation of visas for
foreign correspondents, Hong Kong’s media freedoms have been rapidly and dramatically
dismantled. Even the sacking of forty journalists at i-Cable TV, Hong Kong’s largest pay TV
operator, on 1 December 2020 - ostensibly due to the economic impact of Covid-19 - is
regarded by many as having been motivated by political reasons. The entire News Lancet team
which covered the 2019 protests and was highly respected for its investigative journalism was
among the journalists fired. “Given the team’s coverage of the police and administration, it is
difficult not to see this as minimising sensitive reporting in the name of cost-cutting,” the
HKIJA said in a statement. (Reuters, 2020)

Yet another measure designed to restrict media freedom in Hong Kong is the decision by the
Hong Kong Police Force to redefine who constitutes a legitimate “media representative” or
“journalist”, thereby restricting access for those not recognised and accredited with the
government’s system. (HKJA, 2021) The Hong Kong Police Force told four journalist unions -
the HKJA, the Hong Kong News Executives’ Association, the Hong Kong Federation of
Journalists and the Hong Kong Press Photographers Association - in a letter on 22 September
2021 that the police would no longer recognise those holding press passes issued by media
workers’ unions such as the HKJA, and would only recognise local media outlets, international
news agencies and media groups registered with the Government News and Media
Information System (GNMIS). This will have a particular impact on freelance reporters,

student journalists, online reporters and citizen journalists.

In early 2022, the situation continued to deteriorate. US-funded broadcaster Radio Free Asia
(RFA), which had a studio in Hong Kong, announced the suspension of some of its Cantonese
programmes and commentaries in February 2022, “until further notice”, citing concerns about
press freedom and the “red lines” of the National Security Law. “Given the dire situation in
Hong Kong, locally based commentators and hosts face increasing risks,” a memo from RFA
read. “It has been clear over the past year that the ‘national security red lines’ are everywhere
in Hong Kong. The freedom of speech accorded to commentators and hosts under Hong
Kong’s Basic Law is not protected by Hong Kong and Chinese laws.” (HKFP, 2022a)

The role of the pro-Beijing media in Hong Kong

In the absence of pro-democracy media, it is worth pausing here to consider the implications
of the erosion of press freedom and how it creates further space for the pro-Beijing media.
The major pro-Beijing newspapers are Ta Kung Pao and Wen Wei Po, with Sing Tao Daily and
Oriental Daily, often taking a pro-Beijing line and they appear to exist to serve two purposes:
providing propaganda for the Chinese Communist Party regime and the Hong Kong
government, and threatening their critics, both in print and through various forms of
harassment.



PAGE 31

In March 2022, Hong Kong Watch was targeted by Ta Kung Pao, with a full page of five articles
denouncing the organisation’s advocacy work and the activities of its co-founder and Chief

Executive Benedict Rogers.

Ta Kung Pao has regularly attacked pro-democracy politicians, activists, media and judges
(HKBA, 2020). In August 2021 Ronson Chan, Deputy Assignment Editor of Stand News and chair
of the HKJA, was informed he was being tailed by Ta Kung Pao and on 29 December 2021 Ta
Kung Pao published a frontpage story accusing him of soliciting a prostitute. Former pro-
democracy legislator Ted Hui Chi-fung claims he was also followed by Ta Kung Pao in Hong
Kong.

Wen Wei Po behaves in a similar way, and regularly attacked Apple Daily, accusing the pro-
democracy newspaper of being manipulated by foreign forces and spreading hatred against

the Chinese and Hong Kong governments.

On 9 February 2022, Chan Ho-him, a Hong Kong-based journalist with the Financial Times,
wrote an opinion piece describing the death of media freedom in Hong Kong. He cited recent

attacks on Ming Pao, not a newspaper regarded as a pro-democracy outlet.

“Ming Pao, a centrist outlet where I worked early in my career, also came under attack last
month [January], when a pro-Beijing newspaper accused one of its columnists of ‘taking over
Apple Daily’s role to incite’ hatred against authorities. At least six young reporters I know at

the publication have quit and changed careers over the past six months.” (Chan Ho-him, 2022)

In addition to attacking and harassing critics, these newspapers also spread false propaganda.
Following the 19 December 2021 ‘elections’ for the Legislative Council, for example, Ta Kung
Pao described the process as “the most successful election since handover” in which “voters
showed unprecedented passion to participate". It announced a “historic turnout of 98%,”
which was actually just the turnout of the Election Committee constituency of the Legislative
Council elections. Statistically, the general population’s turnout rate was the lowest in
history, with only around 30%. (The Guardian, 2021c) The elections were widely regarded
within Hong Kong and in the international community as completely rigged, with pro-
democracy candidates and parties excluded and the number of directly elected seats reduced

from 35 to just 20, while the total overall number of seats was increased from 70 to 90.

A former senior journalist at Wen Wei Po Ching Cheong confirms that Wen Wei Po and Ta
Kung Pao are “100 per cent party organ newspapers”, as he told journalist Yuen Chan, “CCP
mouthpieces under the direct control of propaganda officials in the CCP’s Hong Kong
apparatus.” In 2015, a Next Magazine investigation showed that a company controlled by
China’s Liaison Office in Hong Kong, Guangdong Xin Wenhua, owned 88.4 per cent of Wen Wei
Po and 99.9 per cent of Ta Kung Pao. In 2016 the two newspapers were merged, according to
Yuen Chan, “to pool editorial and technical resources although they continued to publish
separate newspapers. In terms of editorial direction, little separates the two titles.” (HKFP,
2021j)



PAGE 32

Where next for Hong Kong’s media?

So where does Hong Kong go from here? Hong Kong has fallen from 18th in the world in 2002
to 80th in 2021, according to Reporters Without Borders World Press Freedom Index.
(Reporters without Borders, 2021c) Hong Kong’s Chief Executive Carrie Lam was among 37
people in the world to be named as “predators of press freedom” by Reporters Without
Borders. (Reporters without Borders, 2021d)

A former Apple Daily reporter told Hong Kong Watch that after the closure of Apple Daily and

Stand News, the next step for the government will be to ensure that:

“..the media have the same opinions as the Chinese Communist Party and the government.
There will be no more room to challenge the government. Although there remains a little bit
of space for covering stories which the government and the Party might not like, we do not
know when that will completely disappear. Space will continue to become narrower and

narrower.”

Matthew Leung, a former Ming Pao reporter, told Hong Kong Watch that he left Hong Kong
due to the situation.

“Press freedom in Hong Kong is deteriorating. News outlets are being closed down. I do not
think I can continue to make a good career in journalism in Hong Kong in the circumstances,”
he said. “If I stayed in Hong Kong I would not be a journalist anymore. The United Kingdom'’s
British National Overseas (BNO) visa gave me a chance to leave Hong Kong. If I have to switch

career, why not go to a country where we can speak freely?”

Since the imposition of the National Security Law, over 50 civil society organisations -
including political parties, trade unions and media groups - have disbanded. One of the very
few still holding out is the HKJA, but there are real fears that it could be the next target. In
January 2022 the Registry of Trade Unions (RTU) launched an investigation into the HKIJA,
requiring the group to justify how some of its activities are relevant to their objectives. Last
year, the Secretary for Security Chris Tang demanded that the group publicise its membership
list. (HKFP, 2022b) The HKIJA’s chair, Ronson Chan, told The Daily Telegraph: “I am mentally
prepared for more police questioning.” (Daily Telegraph, 2022) Several members of the HKJA
Executive Committee have already left Hong Kong.

On 10 March 2022, Hong Kong Watch - a United Kingdom-registered organisation - received
a letter from the Hong Kong Police Force and an email from the National Security Bureau,
alleging that its website posed a threat to China’s national security in violation of the National
Security Law, and demanding that the organisation take down the website within 72 hours.
Failure to comply could result in Hong Kong Watch co-founder and Chief Executive Benedict
Rogers facing a fine of HKS$100,000 (USS13,000) and a prison term of up to three years or
potentially life imprisonment. (Financial Times, 2022) The use of the National Security Law’s
extraterritoriality clause, set out in Article 38 of the law, to threaten a foreign activist and
organisation marks a new low and poses a direct threat to free societies and potentially to

media freedom well beyond Hong Kong’s borders.



PAGE 33

Hong Kong’s Basic Law, the city’s mini-constitution, protects press freedom. Article 27 states:
“Hong Kong residents shall have freedom of speech, of the press and of publication; freedom
of association, of assembly, of procession and of demonstration; and the right and freedom to

form and join trade unions, and to strike.”

Article 19 of the International Covenant on Civil and Political Rights, to which Hong Kong is a
party, states: “Everyone shall have the right to freedom of expression; this right shall include
freedom to seek, receive and impart information and ideas of all kinds, regardless of frontiers,
either orally, in writing or in print, in the form of art, or through any other media of his

choice.”

By dismantling media freedom in Hong Kong, the governments of the People’s Republic of
China and the Hong Kong Special Administrative Region are in flagrant violation of Hong
Kong’s own Basic Law, the ICCPR, the Universal Declaration of Human Rights and the Sino-
British Joint Declaration which promised that Hong Kong’s basic freedoms, way of life and a
high degree of autonomy would be upheld at least for the first fifty years after the handover in
1997. The international community must not allow those responsible for these violations to

get away with impunity and without consequence.



PAGE 34

REFERENCES

Al Jazeera. “Hong Kong police arrest Apple Daily editor, directors, raid HQ.” 17 June 2021.
https://www.aljazeera.com/news /2021/6 /17 /hong-kong-police-arrest-apple-daily-editor-
directors-block-hq

Amnesty International. “How Not to Police A Protest: Unlawful Use of Force By Hong Kong
Police.” 2019 - https://www.amnesty.org/en/documents /asal7 /0576 /2019 /en/

BBC. “Apple Daily: Hong Kong pro-democracy paper announces closure.” 202la -
https: //www.bbc.co.uk/news /world-asia-china-57578926

BBC. “Stand News: Independent outlet to close after senior staff arrested.” 2021b -
https://www.bbc.co.uk/news /world-asia-59807734

BBC. “Hong Kong pro-democracy tycoon Jimmy Lai detained for fraud.” 3 December 2020 -
https: //www.bbc.co.uk/news /world-asia-china-55168823

Bloomberg. “How Xi's China Put 1,000-Plus Hong Kong Journalists Out of Work.” 19 January
2022. - https://www.bloomberg.com/news /articles /2022-01-19 /hong-kong-s-crackdown-
leaves-journalists-hawking-fried-chicken

Bloomberg. “Hong Kong Cites WhatsApp Chats With Media to Deny Critic’s Bail.” 28 May 2021
- https://www.bloomberg.com /news /articles /2021-05-28 /hong-kong-cites-whatsapp-
chats-with-media-to-deny-critic-s-bail

Chan Ho-him. “Hong Kong’s young journalists decry the ‘death of free press’. Financial Times.
9 February 2022 - https://www.ft.com /content/5d388472-dd25-4869-af54-4051bfa0b634

Committee to Protect Journalists (CPJ). “Hong Kong police raid Stand News. arrest 6 for
alleged sedition.” 28 December 2021 - https://cpj.org/2021/12 /hong-kong-police-raid-
stand-news-arrest-6-for-alleged-sedition/

Committee to Protect Journalists. “Hong Kong police attack and detain journalists covering
protests.” 11 May 2020 - https://cpj.org/2020/05/hong-kong-police-attack-and-detain-
journalists-cov-1/

Daily Telegraph. “Hong Kong’s freedom of the press is ‘nearing the end of the line’.” 13 March
2022 - https://www.telegraph.co.uk /world-news /2022 /03 /13 /hong-kongs-freedom-press-
nearing-end-line/

EJI Insight. “When a reporter becomes news on social media.” 23 July 2019 -
https: //www.ejinsight.com /eji /article /id /2198061 /20190723-when-a-reporter-becomes-
news-on-social-media

Financial Times. “Hong Kong threatens British campaigner with national security law.” 14
March 2022 - https://www.ft.com/content /46f8984b-dd39-4899-af32-54267fc9dbc5

Foreign, Commonwealth and Development Office (FCDO). “Closure of media outlets in Hong
Kong: Media Freedom Coalition statement.” 7 February 2022 -
https: //www.gov.uk/government/news /closure-of-media-outlets-in-hong-kong-media-
freedom-coalition-statement



https://www.amnesty.org/en/documents/asa17/0576/2019/en/
https://www.bbc.co.uk/news/world-asia-china-55168823
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-19/hong-kong-s-crackdown-leaves-journalists-hawking-fried-chicken
https://www.ft.com/content/5d388472-dd25-4869-af54-4051bfa0b634
https://cpj.org/2021/12/hong-kong-police-raid-stand-news-arrest-6-for-alleged-sedition/
https://cpj.org/2020/05/hong-kong-police-attack-and-detain-journalists-cov-1/
https://www.telegraph.co.uk/world-news/2022/03/13/hong-kongs-freedom-press-nearing-end-line/
https://www.gov.uk/government/news/closure-of-media-outlets-in-hong-kong-media-freedom-coalition-statement

PAGE 35

Foreign Correspondents’ Club (FCC). Hong Kong. Membership Survey on Press Freedom. 2021.
https://www.fcchk.org/membership-survey-on-press-freedom/

Foreign Correspondents’ Club. “An Open Letter to Commissioner of Police Chris Tang
Regarding His Comments on Prosecuting ‘Fake News'.” 2021b -_https://www.fcchk.org/an-
open-letter-to-commissioner-of-police-chris-tang-regarding-his-comments-on-
prosecuting-fake-news/

Foreign Correspondents’ Club of China. Locked Down or Kicked Out: Covering China. 2021c -
https: //fccchina.org /2022 /01/31/media-freedoms-report-2021-locked-down-or-kicked-
out

Foreign Correspondents’ Club. FCC Statement on Stand News Raid and Arrests. 2021d -
https: //www.fcchk.org /fcc-statement-on-stand-news-raid-and-arrests /

Foreign Correspondents’ Club. “FCC Again Expresses Concern on Journalists’ Visas. Asks for
Answers.” 2 September 2020 - https://www.fcchk.org/fcc-again-expresses-concern-on-
journalists-visas-asks-for-answers/

Foreign Correspondents’ Club. “FCC Statement Condemning Increasing Acts of Violence
Against Journalists.” 8 September 2019 - https: //www.fcchk.org/fcc-statement-condemning-
increasing-acts-of-violence-against-journalists/

Government of the Hong Kong Special Administrative Region. Transcript of remarks by CE at
media session. 2021a -
https://www.info.gov.hk /gia /general /202112 /30 /P2021123000683.htm

Government of the Hong Kong Special Administrative Region. Government releases review
report on governance and management of RTHK (with photos). 2021b -
https://www.info.gov.hk /gia /general /202102 /19 /P2021021900420.htm

The Guardian. “Hong Kong’s Citizen News to close citing fears for staff safety.” 3 January 2022
- https://www.theguardian.com /world /2022 /jan /02 /hong-kong-citizen-news-close-fears-

staff-safety

The Guardian. “Hong Kong court convicts journalist who investigated metro attack.” 22 April
2021a - https://www.theguardian.com /world /2021 /apr /22 /court-convicts-hong-kong-
journalist-investigated-metro-attack

The Guardian. “Hong Kong police arrest senior Apple Daily journalist at airport.” 2021b -
https: //www.theguardian.com /world /2021 /jun /28 /hong-kong-police-arrest-apple-daily-
journalist-airport-fung-wai-kong

The Guardian. “Hongkongers snub ‘patriots’ election with lowest turnout in three decades.”
2021c - https://www.theguardian.com/world /2021/dec /19 /police-deployed-at-polling-
stations-as-hong-kong-votes-in-overhauled-patriots-election

The Guardian. “Hong Kong media tycoon Jimmy Lai arrested under new security law.” 2020a -
https://www.theguardian.com /world /2020 /aug /10 /hong-kong-media-tycoon-jimmy-lai-
arrested-over-alleged-foreign-collusion

The Guardian. “Hong Kong police hold 15 people over Next Digital share price surge.” 2020b -
https://www.theguardian.com /world /2020 /sep /10 /hong-kong-police-hold-15-people-
over-next-digital-share-price-surge

The Guardian. “Hong Kong journalists warn of rising police violence against them.” 2019a -
https://www.theguardian.com /world /2019 /sep /09 /hong-kong-police-accused-of-
violence-against-journalists-covering-protests



https://www.fcchk.org/membership-survey-on-press-freedom/
https://www.fcchk.org/an-open-letter-to-commissioner-of-police-chris-tang-regarding-his-comments-on-prosecuting-fake-news/
https://fccchina.org/2022/01/31/media-freedoms-report-2021-locked-down-or-kicked-out/
https://www.fcchk.org/fcc-statement-on-stand-news-raid-and-arrests/
https://www.fcchk.org/fcc-again-expresses-concern-on-journalists-visas-asks-for-answers/
https://www.fcchk.org/fcc-statement-condemning-increasing-acts-of-violence-against-journalists/
https://www.info.gov.hk/gia/general/202112/30/P2021123000683.htm
https://www.theguardian.com/world/2021/apr/22/court-convicts-hong-kong-journalist-investigated-metro-attack
https://www.theguardian.com/world/2021/jun/28/hong-kong-police-arrest-apple-daily-journalist-airport-fung-wai-kong
https://www.theguardian.com/world/2020/aug/10/hong-kong-media-tycoon-jimmy-lai-arrested-over-alleged-foreign-collusion
https://www.theguardian.com/world/2019/sep/09/hong-kong-police-accused-of-violence-against-journalists-covering-protests

PAGE 36

The Guardian. “Hong Kong: Reporter blinded covering protests on her bid to sue police.”
2019b - https://www.theguardian.com/world /2019 /dec/31/hong-kong-reporter-blinded-
covering-protests-on-her-bid-to-sue-police

Hong Kong Bar Association. Letter to the Secretary for Justice. 23 November 2020 -
https://www.hkba.org/sites /default /files /20201123%20-
%20Letter%20t0%20S8]%200n%20Attack%200n%20Judges.pdf

Hong Kong Free Press. “US-funded news service to suspend some Cantonese op-eds and
programmes over ‘dire situation in Hong Kong. 10 February 2022a -
https://hongkongfp.com /2022 /02 /10 /us-funded-news-service-to-suspend-cantonese-op-
eds-and-programmes-over-dire-situation-in-hong-kong/

Hong Kong Free Press. “Union Registry demands answers from Hong Kong Journalists Assoc.
over film screenings. book events. social media posts.” 2022b -
https://hongkongfp.com /2022 /01 /21 /unions-registry-demands-answers-from-hong-kong-
journalists-assoc-over-film-screenings-book-events-social-media-posts/

Hong Kong Free Press. “Explainer: Over 50 groups disband - how Hong Kong’s pro-democracy
forces crumbled.” 2021a - https://hongkongfp.com /2021/11/28 /explainer-over-50-groups-
gone-in-11-months-how-hong-kongs-pro-democracy-forces-crumbled /

Hong Kong Free Press. “Hong Kong radio host ‘Giggs’ denied bail ahead of trial for allegedly
‘seditious broadcast™. 2021b - https://hongkongfp.com /2021/02 /10 /hong-kong-radio-host-
giggs-denied-bail-ahead-of-trial-for-allegedly-seditious-broadcast/

Hong Kong Free Press. “Beijing says journalists’ survey highlighting press freedom concerns in
Hong Kong is ‘interference’. ‘meddling’. 2021c -
https://hongkongfp.com /2021/11/05 /beijing-voices-strong-disapproval-of-fcc-survey-
which-highlights-fears-of-declining-press-freedom-in-hong-kong/

Hong Kong Free Press. “Security Law: Stand News opinion articles axed. directors resign amid
reported threats to Hong Kong digital outlets.” 2021d -
https://hongkongfp.com /2021/06 /28 /security-law-stand-news-opinion-articles-axed-
directors-resign-amid-reported-threats-to-hong-kong-digital-outlets /

Hong Kong Free Press. “Hong Kong journalist who challenged WHO official quits RTHK -
sources.” 202le - https://hongkongfp.com/2021/04 /13 /journalist-yvonne-tong-quits-rthk-

source/

Hong Kong Free Press. “Hong Kong broadcaster RTHK deletes shows over a year old from
internet as viewers scramble to save backups.” 2021f -
https://hongkongfp.com /2021/05 /03 /hong-kong-broadcaster-rthk-to-delete-shows-over-
a-year-old-from-internet-as-viewers-scramble-to-save-backups/

Hong Kong Free Press. “Video: ‘Fake news’ that endangers national security will be probed
says Hong Kong police chief.” 2021g - https://hongkongfp.com/2021/04 /16 /video-fake-
news-that-endangers-national-security-will-be-probed-says-hong-kong-police-chief/

Hong Kong Free Press. “Hong Kong govt conducting legal study on ‘fake news’. says Chief Sec.
John Lee.” 2021h - https://hongkongfp.com/2021/11/18 /hong-kong-govt-conducting-legal-
study-on-fake-news-says-chief-sec-john-lee/

Hong Kong Free Press. “Hong Kong’s Carrie Lam vows to ‘plug loopholes’ in internet
regulation. and ‘supervise and manage’ the media.” 2021i -
https://hongkongfp.com /2021 /11 /25 /hong-kongs-carrie-lam-vows-to-plug-loopholes-in-
internet-regulation-and-supervise-and-manage-the-media/



https://www.theguardian.com/world/2019/dec/31/hong-kong-reporter-blinded-covering-protests-on-her-bid-to-sue-police
https://www.hkba.org/sites/default/files/20201123%20-%20Letter%20to%20SJ%20on%20Attack%20on%20Judges.pdf
https://hongkongfp.com/2022/02/10/us-funded-news-service-to-suspend-cantonese-op-eds-and-programmes-over-dire-situation-in-hong-kong/
https://hongkongfp.com/2022/01/21/unions-registry-demands-answers-from-hong-kong-journalists-assoc-over-film-screenings-book-events-social-media-posts/
https://hongkongfp.com/2021/11/28/explainer-over-50-groups-gone-in-11-months-how-hong-kongs-pro-democracy-forces-crumbled/
https://hongkongfp.com/2021/02/10/hong-kong-radio-host-giggs-denied-bail-ahead-of-trial-for-allegedly-seditious-broadcast/
https://hongkongfp.com/2021/11/05/beijing-voices-strong-disapproval-of-fcc-survey-which-highlights-fears-of-declining-press-freedom-in-hong-kong/
https://hongkongfp.com/2021/06/28/security-law-stand-news-opinion-articles-axed-directors-resign-amid-reported-threats-to-hong-kong-digital-outlets/
https://hongkongfp.com/2021/04/13/journalist-yvonne-tong-quits-rthk-source/
https://hongkongfp.com/2021/05/03/hong-kong-broadcaster-rthk-to-delete-shows-over-a-year-old-from-internet-as-viewers-scramble-to-save-backups/
https://hongkongfp.com/2021/04/16/video-fake-news-that-endangers-national-security-will-be-probed-says-hong-kong-police-chief/
https://hongkongfp.com/2021/11/18/hong-kong-govt-conducting-legal-study-on-fake-news-says-chief-sec-john-lee/
https://hongkongfp.com/2021/11/25/hong-kongs-carrie-lam-vows-to-plug-loopholes-in-internet-regulation-and-supervise-and-manage-the-media/

PAGE 37

Hong Kong Free Press. “Test balloon. warning shot. attack dog: Is Hong Kong witnessing a
rebirth of the ‘mainland mouthpiece’.” by Yuen Chan. 2021j -
https://hongkongfp.com /2021/05 /15 /test-balloon-warning-shot-attack-dog-is-hong-kong-

witnessing-a-rebirth-of-the-mainland-mouthpiece/

Hong Kong Free Press, “New RTHK head takes over after three senior officials quit.” 2021k -
https://hongkongfp.com /2021/03 /02 /new-rthk-head-takes-over-after-three-senior-
officials-quit/

Hong Kong Free Press, “Hong Kong ousts Economist journalist Sue-Lin Wong without
explanation, in latest blow to press freedom.” 20211 -
https://hongkongfp.com /2021/11/13 /hong-kong-ousts-economist-journalist-sue-lin-wong-
without-explanation-in-latest-blow-to-press-freedom/

Hong Kong Free Press, “Stand News closes, content deleted following arrests and police raid;
Chief Sec. slams ‘evil elements’.” 2021m - https://hongkongfp.com /2021/12 /29 /breaking-
stand-news-closes-website-inaccessible-following-arrests-and-police-raid-chief-sec-slams-
evil-elements /

Hong Kong Free Press. “Embattled Hong Kong broadcaster RTHK deletes all tweets. disables
Twitter comments.” 2021n - https://hongkongfp.com /2021/08 /04 /embattled-hong-kong-
broadcaster-rthk-deletes-all-tweets-disables-twitter-comments/

Hong Kong Free Press. “Video: Top WHO doctor Bruce Aylward ends video call after journalist
asks about Taiwan’s status.” 2020a -_https://hongkongfp.com/2020/03/29 /video-top-
doctor-bruce-aylward-pretends-not-hear-journalists-taiwan-questions-ends-video-call/

Hong Kong Free Press. “Hong Kong security law: Freelancer for UK’s ITN among two more
arrested. as journalism watchdogs sound alarm.” 2020b -
https://hongkongfp.com /2020 /08 /10 /hong-kong-security-law-freelancer-for-uks-itn-
among-two-more-arrested-as-journalism-watchdogs-sound-alarm /

Hong Kong Free Press. “Visas for journalists being vetted by Immigration’s national security
unit amid long delays - report.” 2020c - https://hongkongfp.com /2020 /08 /11 /visas-for-
journalists-being-vetted-by-immigrations-national-security-unit-amid-long-delays-report/

Hong Kong Free Press. “Hong Kong riot police target journalists during Sunday unrest. as
reporter shot in the eye with projectile.” 2019a. https://hongkongfp.com /2019 /09 /30 /hong-
kong-riot-police-target-journalists-sunday-unrest-reporter-shot-eye-projectile /

Hong Kong Free Press. “Brawl outside Hong Kong mall as man bites off ear of pro-democracy
district councillor.” 2019b - https://hongkongfp.com /2019 /11/03 /man-bites-off-ear-pro-
democracy-district-councillor-brawl-outside-hong-kong-mall /

Hong Kong Watch. Red Capital in Hong Kong: The invisible hand transforming the city’s
politics.  2021.  https://www.hongkongwatch.org/all-posts /2021/3 /2 /new-report-hong-
kong-watch-red-capital-report-warns-democratic-governments-to-learn-from-chinas-
strategy-of-economic-coercion-in-hong-kong

Hong Kong Journalists Association (HKJA). Freedom in  Tatters. 2021. -
https://www.hkja.org.hk /wp-
content /uploads /2021/07/HKJA AR2021 eng_outline single-1.pdf?

cf chl jschl tk =pmd 92b7b40bec7¢1d66002804d0d98c76101e9a2clc-1626654886-0-
gqNtZGzNAiKjenBszQfi

Hong Kong Journalists Association. “Hong Kong Press Freedom Index hits record low; Police
obstruct news activities using violence viewed as the major reason in decline.” 11 May 2020 -
https: //staticl.squarespace.com /static /5cfd1ba6a7117¢000170d7aa /t /5eb8b33clbe4671645f3e
b22 /1589162820553 /press+release eng+ver2.0.pdf



https://hongkongfp.com/2021/05/15/test-balloon-warning-shot-attack-dog-is-hong-kong-witnessing-a-rebirth-of-the-mainland-mouthpiece/
https://hongkongfp.com/2021/03/02/new-rthk-head-takes-over-after-three-senior-officials-quit/
https://hongkongfp.com/2021/11/13/hong-kong-ousts-economist-journalist-sue-lin-wong-without-explanation-in-latest-blow-to-press-freedom/
https://hongkongfp.com/2021/08/04/embattled-hong-kong-broadcaster-rthk-deletes-all-tweets-disables-twitter-comments/
https://hongkongfp.com/2020/03/29/video-top-doctor-bruce-aylward-pretends-not-hear-journalists-taiwan-questions-ends-video-call/
https://hongkongfp.com/2020/08/10/hong-kong-security-law-freelancer-for-uks-itn-among-two-more-arrested-as-journalism-watchdogs-sound-alarm/
https://hongkongfp.com/2020/08/11/visas-for-journalists-being-vetted-by-immigrations-national-security-unit-amid-long-delays-report/
https://hongkongfp.com/2019/09/30/hong-kong-riot-police-target-journalists-sunday-unrest-reporter-shot-eye-projectile/
https://hongkongfp.com/2019/11/03/man-bites-off-ear-pro-democracy-district-councillor-brawl-outside-hong-kong-mall/
https://www.hongkongwatch.org/all-posts/2021/3/2/new-report-hong-kong-watch-red-capital-report-warns-democratic-governments-to-learn-from-chinas-strategy-of-economic-coercion-in-hong-kong
https://www.hkja.org.hk/wp-content/uploads/2021/07/HKJA_AR2021_eng_outline_single-1.pdf?__cf_chl_jschl_tk__=pmd_92b7b40bec7c1d66002804d0d98c76101e9a2c1c-1626654886-0-gqNtZGzNAiKjcnBszQfi
https://static1.squarespace.com/static/5cfd1ba6a7117c000170d7aa/t/5eb8b33c1be4671645f3eb22/1589162820553/press+release_eng+ver2.0.pdf

PAGE 38

International Federation of Journalists (IFJ). Lights Out: Is this the end for Hong Kong’s
media?. 2022. https://www.ifj.org /fileadmin /user upload/IFJ] China Report -
_Lights Out - February 2022.pdf

International Federation of Journalists. “Hong Kong: Police brutality against journalists hits a
new low.” 2020a - https://www.ifj.org/media-centre/news/detail /category/hong-kong-
campaign /article /hong-kong-police-brutality-against-journalists-hits-a-new-low.html

International Federation of Journalists. “Hong Kong: Radio host arrested under national
security law.” 2020b - https://www.ifj.org/media-centre/news /detail /category/press-
releases /article /hong-kong-radio-host-arrested-under-national-security-law.html

The Law of the People’s Republic of China on Safeguarding National Security in the Hong
Kong Special Administrative Region. 2020. -
https://www.elegislation.gov.hk /fwddoc /hk /a406 /eng_ translation (a406)_en.pdf

New York Times. “New York Times will move part of Hong Kong Office to Seoul.” 14 July 2020
- https: //www.nytimes.com /2020 /07 /14 /business /media /new-york-times-hong-kong.html

Ng. Y. “Why I left Hong Kong.” Al Jazeera. 19 November  2021.
https://www.aljazeera.com /opinions /2021/11 /19 /why-i-left-hong-kong_

Radio Free Asia. “Journalists warn of chilling impact of Hong Kong’s planned ‘fake news’ law.”
15 February 2022 -  https://www.rfa.org/english /news/china/hongkong-media-
02152022111200.html

Reporters Without Borders. “Hong Kong: investigative journalist Bao Choy convicted of ‘false
statements’.” 202la - https://rsf.org/en/news/hong-kong-investigative-journalist-bao-
choy-convicted-false-statements

Reporters Without Borders. “Radio Television Hong Kong (RTHK): Patrick Li. Director of
Broadcasting or political commissar?.” 2021b - https://rsf.org/en/news/radio-television-
hong-kong-rthk-patrick-li-director-broadcasting-or-political-commissar

Reporters  Without Borders. World Press Freedom Index 2021. 202lc. -
https://rsf.org/en/ranking

Reporters Without Borders. “RSF’s 2021 ‘Press freedom predators’ gallery - old tyrants. two
women and a European.” 2021d - https://rsf.org/en/news/rsfs-2021-press-freedom-
predators-gallery-old-tyrants-two-women-and-european

Reporters Without Borders. “The Great Leap Backwards of Journalism in China,” 202le -
https://rsf.org/en/reports /unprecedented-rsf-investigation-great-leap-backwards-
journalism-china

Reuters. “Next Digital shares halted, jailed owner Lai pleads guilty to illegal HK assembly.” 17
May 2021. 2021la - https://www.reuters.com/business/next-digitals-future-clouded-after-
hk-govt-freezes-owner-jimmy-lais-assets-2021-05-17/

Reuters. “Hong Kong Apple Daily founder and staff face new sedition charge.” 28 December
2021. 2021b -  https://www.reuters.com/world /asia-pacific /hong-kong-apple-daily-
founder-staff-face-new-sedition-charge-2021-12-28 /

Reuters, “Hong Kong pro-democracy Stand News closes after police raids condemned by U.N.,
Germany.” 2021c - https://www.reuters.com/business/media-telecom/hong-kong-police-
arrest-6-current-or-former-staff-online-media-outlet-2021-12-28 /



https://www.ifj.org/fileadmin/user_upload/IFJ_China_Report_-_Lights_Out_-_February_2022.pdf
https://www.ifj.org/media-centre/news/detail/category/hong-kong-campaign/article/hong-kong-police-brutality-against-journalists-hits-a-new-low.html
https://www.ifj.org/media-centre/news/detail/category/press-releases/article/hong-kong-radio-host-arrested-under-national-security-law.html
https://www.elegislation.gov.hk/fwddoc/hk/a406/eng_translation_(a406)_en.pdf
https://www.nytimes.com/2020/07/14/business/media/new-york-times-hong-kong.html
https://www.aljazeera.com/opinions/2021/11/19/why-i-left-hong-kong
https://www.rfa.org/english/news/china/hongkong-media-02152022111200.html
https://rsf.org/en/news/hong-kong-investigative-journalist-bao-choy-convicted-false-statements
https://rsf.org/en/news/radio-television-hong-kong-rthk-patrick-li-director-broadcasting-or-political-commissar
https://rsf.org/en/ranking
https://rsf.org/en/news/rsfs-2021-press-freedom-predators-gallery-old-tyrants-two-women-and-european
https://rsf.org/en/reports/unprecedented-rsf-investigation-great-leap-backwards-journalism-china
https://www.reuters.com/business/next-digitals-future-clouded-after-hk-govt-freezes-owner-jimmy-lais-assets-2021-05-17/

PAGE 39

Reuters. “Lay-offs at Hong Kong TV station stoke new concerns over media freedom.” 1
December 2020 - https://www.reuters.com /article /hongkong-media-idUSKBN28B4BL

RTHK. “Chris Tang slams Stand News for ‘demonising reports’.  202la.
https://news.rthk.hk /rthk /en /component /k2 /1622662-20211203.htm

RTHK. “Fake news’ may breach security law: police chief.” 2021b -
https://news.rthk.hk /rthk/en /component/k2 /1590330-20210511.htm

RTHK. “RTHK gets rid of reporter Nabela Qoser.” 2021c -
https://news.rthk.hk /rthk /en /component /k2 /1589026-20210503.htm

South China Morning Post. “Hong Kong police chief wants ‘fake news’ law as he ramps up
attacks on newspaper he accused of inciting hatred.” 20 April 2021 -
https: //www.scmp.com/news /hong-kong /politics /article /3130348 /hong-kong-police-
chief-wants-fake-news-law-he-ramps-attacks

The Standard. “Complaints against RTHK’s ‘The Pulse’ found unsubstantiated.” 7 June 2021 -
https: //www.thestandard.com.hk /breaking-news /section /4 /173998 /Complaints-against-
RTHK%E2%80%99s-%22The-Pulse%E2%80%9D-found-unsubstantiated

Vice. “They were reporters in Hong Kong. Now they drive cabs and sell fried chicken.” Viola
Zhou. 25 January 2022 - https://www.vice.com/en/article /akvjd8 /hong-kong-journalists-
cabbies-fried-chicken



https://www.reuters.com/article/hongkong-media-idUSKBN28B4BL
https://news.rthk.hk/rthk/en/component/k2/1622662-20211203.htm
https://news.rthk.hk/rthk/en/component/k2/1590330-20210511.htm
https://www.scmp.com/news/hong-kong/politics/article/3130348/hong-kong-police-chief-wants-fake-news-law-he-ramps-attacks
https://www.thestandard.com.hk/breaking-news/section/4/173998/Complaints-against-RTHK%E2%80%99s-%22The-Pulse%E2%80%9D-found-unsubstantiated
https://www.vice.com/en/article/akvjd8/hong-kong-journalists-cabbies-fried-chicken

HONG KONG

WATCH

) @nk watch
ﬁe @hongkongwatchorg

u @hongkongwatch

Website: hongkongwatch.org
Contact: info@hongkongwatch.org



