Inlägg

Besök vid sjön Åsnen och en tur till Danmark

Bild
Efter Norgeresan, och några behandlingar av sjukgymnast, tog vi en kort tur till sjön Åsnen där vi stannade fem dagar över midsommar. Det var helt underbart. Varmt väder och trevlig camping. Nära till vattnet där vi badade varje dag. Nästan som det var i min barndom, när man cyklade ner till sjön för att bada. Nu för tiden blir det mest bad i havet. Det är naturligtvis jättefint, men det är en speciellt känsla att bada i en sjö med sötvatten. Vi hann också med ett besök på Råshult, Linnés barndomshem. Idag har det inte så mycket med Linné att göra, men det är en vacker omgivning. Vi åt en underbar ekologisk lunch. Camping vid sjön Åsnen Skilda intressen när vi är ute och paddlar. Martin fiskar och jag läser. Väl hemma var det dags att packa om bilen, och den 28 juni ställde vi kosan mot Danmark. Planen var att köra runt Jylland, östra delen norrut och västra delen söderut. Vi startade norrut från Fyn. Södra delen tar vi senare. Underbart vackert med fina campingplatser. Mesta tiden, åt

Norge och den helige Olaf

Ryttarstaty av Olaf den helige, Stiklestad St Olaf (995 –1030) var kung av Norge 1015 till 1028. Han blev helgonförklarad ett år efter sin död i slaget vid Stiklestad.  Sankt Olaf symboliseras av yxa i Norges vapen. Historiker idag stöder teorin att Olaf egentligen var en person som inte drog sig för att använda våld och brutalitet för att uppnå sina mål, vilket även gällde hans ambition att kristna Norge. Det var i och för sig inte ovanligt för tiden ifråga. Han har trots det i modern tid blivit en symbol för nationell självständighet. Stiklestad Norge och den helige Olaf är intimt förknippade. Vi var på väg till Trondhiem för att besöka Nidarosdomen. Det var därför en stor överraskning när vi körde igenom orten Stiklestad och fann en brun skylt som visade att något historiskt var att finna här. Vi svängde av förstås och kom till platsen där Olaf Haraldsson föll i slaget vid Stiklestad den 29 juli 1030. Det var inte vilken man som helst, utan den som, efter sin död, blev helgonförklar

Norgeresan

Bild
Vår resa i Norge blev ganska mycket förkortad då jag fick problem både med mina axlar och min rygg. Bara att åka tillbaka och söka behandling. Vi hade ganska dåligt väder, och det höll i sig, så det var kanske tur i oturen att vi fick åka tillbaka tidigare. Några trevliga platser hann vi med att besöka i alla fall.  Bjørnstjerne Bjørnsons hem Lika bra att börja med ytterligare en författare, nämligen Bjørnstjerne Bjørnson. En av Norges största och mest kända författare. Han föddes 1832 och dog 1910 i Paris. Han var inte bara författare utan också diktare och samhällsdebattör. Det är han som skrivit texten till Norges nationalsång, 'Ja, vi elsker dette landet'. 1903 tilldelades han Nobelpriset i litteratur. Han skrev framför allt bondeberättelser och hans mest kända är nog 'Synnøve Solbakken', vilken är en del i en trilogi.  Vi besökte hans hem i Aulestad, en vacker gård utanför Lillehammer. Huset ligger på höjden med fantastisk utsikt över dalen. Hit flyttade Bjørnson m

Mot Norge

Fredagen den 27 maj var vi då äntligen på väg till Norge. Förra året gjorde vi ju norra Sverige, Finland och Norge och i år tänker vi oss mellersta och södra delen av Norge.Vår första anhalt var dock Sannäs, utanför Tanumshede, där vi hälsade på Monica och Robin som vi inte sett på närmare tjugo år. Monica och jag jobbade tillsammans i Kairo i början av 90-talet. Det var så kul att träffas igen och prata gamla minnen. De bjöd på en fantastisk middag med färska havskräftor och räkor. Mums.  Dagen efter, i lite gråmulet väder, fortsatte vi in i Norge, förbi Oslo och tog oss till Lillehammer. Vädret var inte det allra bästa, men regnet höll mer eller mindre upp. Vi hittade en fin camping precis vid vattnet. Martin tog sig upp i byn redan första kvällen för att titta på Liverpool - Real Madrid, jag stannade i bilen och tittade där. Så praktiskt med allt medialt nu för tiden. Dag två tog vi en rundtur i Lillehammer. Mycket fin liten stad, där mycket av gammal träbebyggelse finns kvar. Dessu

Sövde med omgivningar

Bild
Innan vi påbörjar vår lite längre resa till Norge gjorde vi några kortare strandhugg i Skåne. I boken Gåtfulla Skåne, En guide til mytomspunna platser  av Caroline Alesmark & Polgara Järnfelt, läste jag om en vacker kyrkogård i Sövde. I närliggande naturreservatet ligger Vitabäckskällan, där ett bondeuppror ägde rum i slutet av 1100-talet. Lät som en fin utflykt och det var det verkligen. Sövde är en by som klippt och skuren ur en saga. Ligger fint vid Sövdesjön där kyrkan tronar på höjden och strax nedanför, på en halvö i sjön, ligger en ovanligt vacker kyrkogård. Väl värd ett besök och en behaglig promenad. När man ser den fina, lugna och välmående byn idag är det svårt att föreställa sig att här har våldsamma händelser utspelat sig. Byn som idag ligger på landet var en gång i tiden en mer central plats. Här härskade Absalon, ärkebiskop av Lund.  Han föddes omkring 1128 på sydvästra Själland där han uppfostrades med sina syskon. För att förkovra sig åkte han till Paris i mitten a

En nördig historia - 1

Jag har läst en intressant bok om när de södra landskapen blev svenska, nämligen ’Kapet av Skåne’ av Ingvar Bengtsson. Vi får följa händelserna ur Skånes perspektiv. Det passar ju bra för en historienörd som mig, dvs, platserna där händelserna utspelade sig ligger inte alltför långt från hemmet. Det betyder ett antal historiska utflykter. Redan i prologen hittar jag en intressant notis: ”Bokens resa börjar i den lilla småländska prästgården Ulfsbäck, där ett möte mellan två av den nordiska historiens mest färgstarka och omstridda kungar, Sveriges Gustav II Adolf och Danmarks Christian IV, kanske kunnat ändra historiens gång men istället kom att urarta i ett praktfullt gräl.” Man vet aldrig hur det hade sett ut om de kommit överens. Jag kanske ändå ska börja med freden i Knäred 1613. Två krig mellan ärkefienden - på den tiden - hade utspelat sig utan någon direkt vinnare; nordiska sjuårskriget 1563-1570 och Kalmarkriget 1611-1613.  Det var freden efter det senare kriget som det skulle f

Mot Österrike

Bild
5-12 oktober 2022 Från fantastiska Mašković Han drog vi oss norrut på snirkliga vägar. Utmed vattnet där kusten slingrar sig in och ut, likt fjordarna i Norge, fast inte riktigt så djupt in. Vi tog oss till Senj dit vi anlände på eftermiddagen. Vi åt lunch och promenerade sedan runt i staden, som säkert varit fin en gång i tiden. Numera är den väldigt nersliten. De gamla fina husen är mer eller mindre fallfärdiga. Tråkigt att se. Vi fortsatte mot inlandet och hittade Camping Sabljaci, som var en ställplats. Vi tog en promenad ner till den lokala restaurangen/baren och åt.  Senj, Croatia Slottsruinen som vi inte hann  med denna gång Dagen efter ställde vi kosan mot Österrike. Det finns mycket mer att se i denna del av Kroatien, men det får vi ta nästa gång. Vi sträckkörde och anlände till Camping Therese i Bad Waltersdorf i Steiermark i Österrike. Här stannade vi några dagar för att lära känna området. Bad Waltersdorf är som namnet antyder en plats med termen. Vi besökte två av dem. För